söndag, november 14

Välmående!


Det handlar ju inte bara om vad vi äter. Ibland handlar det inte alls om vad vi äter. Hälsa hör ihop med välmående. När själen mår bra, mår kroppen bra. När kroppen mår, bra mår själen bra. Allt hör ihop, och funkar det inte att börja i ena enden, kanske man ska prova dra i den andra.

Ikväll är här lugnt och stilla. Tyst efter en eftermiddag av gemytligt prat i alla rum. Nu ligger nybakade rågkakor under duken och svalnar. Mossan, som mamma hade med sig, ligger.... lite här och var. Jag tänkte inte, jag bara gjorde. Tre hyacinter har flyttat in och jag har tänt ett värmeljus.

Jag tror på att vårda livet. Jag skrev nån gång att när livet vårdas gör det något med en. Man får något tillbaka. Det händer i själen. Och när själen mår bra... blir det lättare att ta till sig sunda vanor och orka hålla fast vid dem.

3 kommentarer:

ellinor sa...

Så, nu sveper jag filten om mig med centimetertjocka julnumret av Jeanne d´ Arc Living. Väldigt vitbloggit och rätt :) God natt, vi ses i morgon!

Malin sa...

Ho,ho har du fallit i vita fällan? Hoppas du ändå hänger upp kycklingarna som du fick av mig för länge sedan i julgranen!

ellinor sa...

;)
Välidg vit-blogg-politiskt-korrekt, menar jag. Väldigt madicken. Nu måste jag tänka, kycklingar... Badankor? Nä, jag är ledsen kommer inte ihåg. Ligger säkert välbevarade bland tovade tomtar och tomtebabushkor i förådet - åkerkommer med bild när de hänger i granen - lovar!