onsdag, juni 9

Månadens sötsak - Barndomsminnen


Som jag minns det hade vi alltid kakor i frysen när jag var barn. Vi hade frysbox i källaren och där smög vi (förlåt mamma), jag och min bästis, ofta ner och norpade åt oss ett par stycken. Chokladbiskvier - jättegoda djupfrysta. Månadens tema var därför skitkul att genomföra och satt som en smeck. Inspirationen hämtar jag dock inte från källarbusen utan från köksbordet och sommarens barnkalas. Hemmagjorda maränger med glass och chokladsås, kanelbullar och tada - mockarutor! Mammas paradnummer och därför ett starkt barndomsminne. Idag hade vi 19 ljuvligheter bjudna på barnkalas och för mig blev det en riktig nostalgitripp.
o
Mammas mockarutor (fast med mitt recept) 30-35 st
225 gram smör eller margarin
3 ägg
3 tsk vaniljsocker
1½ msk kakao
6 3/4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 1/4 dl mjölk
o
Glasyr:
75 gram margarin eller smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3½ dl florsocker
o
Garnering: kokosflingor
o
Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner de torra ingredienserna och varva med mjölk och matfett. Häll smeten i en papprad långpanna 30x40 cm (höga kanter) Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.
Låt kakan svalna helt och gör under tiden glasyren. Smält smöret och rör i de övriga ingredienserna. Bred på glasyren på den kalla kakan och strö på rikligt med kokos. Låt glasyren stelna något och skär den sedan i bitar. Ät, njut och frys in överskottet på en gång!

4 kommentarer:

Malin sa...

Jag håller också på att baka till barnkalas och gör allting smått... små små kanelbullar, små små chokladbollar och så hade jag tänkt göra små muffins men varför inte mockarutor med lite strössel på och skära dem i små små rutor :) Känns som om det skulle spara en del tid!

ellinor sa...

Va roligt!
Små muffins är ju jättesött, bakade i sånna där lite mindre pralinformar liksom, finns ju mellansmå. Det har jag tänkt att jag ska göra någon gång. Mina kanelbullar blev bigbaouta, 14 cm/d blev vissa, och det är ju också roligt - på sitt sätt.
Gjorde faktiskt minibullar förra året, när kompisarna också var mini..
KRAM

mamma sa...

Du e förlåten....Du e förlåten...Underbart inlägg!

ellinor sa...

Jag hittade bilden efter kalaset... Mycket komiskt!