söndag, september 5

Befriande ekomarknad på Fuglebjergaard

Var det två år sedan? Jag satt med hakan vid knäna och söp in varenda sekund av det danska, totalt befriande, bakprogrammet Bullar av stålsvt. Camilla Plum, dansk tv-profil och ekobonde, bakade ytigt, stort och verkligen på danka -jag var nockad! Plum driver gården Fuglebjerggaard där hon odlar blomster, frukt, grönsaker, vete, råg, havre, durum, maler mjöl i sin egen kvarn, bakar bröd, brygger öl, styckar djur, ostat ost, och säljer alltsamman i hennes o makens gårdsbutik. Jag tror jag svimmar. Igår var det årlig höstmarknad på gården och JAG var DÄR!
Stora bohemtält med dignande kakbuffér, pinnstolar och mattor. Väldiga grillar med kött från egna dur och bröd från eget bageri. Bageriet ja, helt öppet och fritt att kika in. Här stod de, slevade i degbukarna och öste upp i bakkorgar. Gissa om jag blev snurrig av inspiration o lycka. Nej, det går inte att förmedla intrycken, jag är helt full och detta blir platt. Men en liten kik får ni i bilderna ovan. Och Plum själv då? Jodå hon var där och inspekterade spektaklet som bara en dansk storrökande konstnärssjäl kan göra: "Ni reder er, finns jag i bageriet ska alla bara titta här, jag går igen" , jag vågade inte be om en bild.

4 kommentarer:

Malin sa...

Åh, vad härligt det ser ut. Superfina bilder du tagit därifrån. Jag skulle också vilja ha en sån gårdsbutik här hemma! Kanske om tusen år.

ellinor sa...

M: När vi stod vdi Danske Daliasellskap och såg alla fantastiska blommor sa mor o jag i kör: MALIN!!! Du hade ÄLSKAR det!! Nästa år tar vi en minibuss.
Eller kanske en resa för rosenknopparna - det tror jag!!

Elaine sa...

Ser ut som du haft en helt ljuvlig dag! Skulle gärna delat din upplevelse. Får titta mig runt i min egen omgivning om det kanske finns någon skördemarkanad att åka till!

angelica sa...

åh de ser underbart roligt ut! ännu gladare blev jag när jag såg idag att du lagt till min blogg som roliga bloggar! tjoho! vad glad jag blir! har länge trott att ingen kollar in mer än mina föräldrar och inget fel med det men kan ju vara kul att utbyta idéer ibland!