onsdag, september 8

Festis!

I förskoleklassen har man utflykt med fika varje onsdag. Liten smörgås och något att dricka, så stod det i hembrevet. Och för att kompensera för den hembakade frallan har jag bunkrat upp med ett gäng sugrörsdrickor av märket festis. Känns fräscht, han gillar ändå inte chokladmjölk o alternativet hade ju varit saft i nån gammal pantflaska, urk.
Första onsdagen går.
Andra onsdagen.
Så blir det kvällen före tredje utflykten och en stolt skolpojk rusar in i köket, ivrig att fixa picnic.
- Maaaamma, har vi kvar mer av den där saften du kokade?
- Jaaaa. Hurså?
- Har vi någon Coca-Colaflaska?
- Näää, men vad ska du med saft o flaska till?
- Jamen Olle har alltid med sig röd saft i en Coca-colaflaska och det vill jag också ha.
.
Visst. Sure. Fine. Gå till skolan med en flottig flaska då. Men någonstans i mitt sjunde sinne liksom hör jag en liknande diskussion hemma hos Olle..
- Mamma, vi ska ha utflykt i morgon, kan inte du köpa en sån där fyrkantig dricka med sugrör då? Snäääääälla!!
.
Phu, hur man än anstänger sig är de ändå inte nöjda, utan ska ha precis just det där de inte har.
Tur att vi föräldrar inte är likadana!
Eller?

3 kommentarer:

Agneta sa...

Hembrev, åh vilken rolig tid du har nu Ellinor. Förstår helt och hållet din tanke om fikan med på picknick. Men Ellinor, var stolt över att du kan skicka med hemmakokt saft med sonen, det är inte alla söner som får uppleva en sådan underbar dryck.

hillevi sa...

Det är ju bara så typiskt,när man gör sig till och allt!Härligt inlägg!!

Erica sa...

Röd saft i sirapsflaska ska det vara, och då menar jag den gamla sorten som var vit med ett genomskinligt streck =)