lördag, oktober 16

Månadens sötsak - höst


Hög klar luft, strålande sol, isande kyla och de alldra vackraste av färger - jag älskar hösten, när den visar sig från denna sidan, vill säga. Månadens sötsak är just höst och till vårt höstinspirerande sexårskalas härromveckan bakade vi gudomliga cookies, utformade som höstsvampar. Höstcookies, helt enkelt. Receptet kommer från mamma, som hämtat det från Elins bakplåt, och hemligheten är att faktiskt använda blockchoklad och inte någon classy 70%are - hur 80-talet det än låter.
-
Här är recptet, varsågoda.
100 gram margarin
1 ägg
½ dl strösocker
2 dl farinsocker
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
1½ dl vetemjöl
3 ½ dl havregryn
175-200 gram mörk blockchoklad
-
Rör socker och margarin smidigt och blanda ner ägget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeteten. Tillsätt sist den grovhackade chokladen. Elin beskrev konsistensen som chokladbollsmet och det stämmer precis. Antingen rullar du små bollar av smeten och placerar ut glest på bakplåtsklädd plåt, eller gör du som jag och tycker ner deg i pepparkaksformar. Tänk i så fall på att inte ha för mycket smet i formarna då de gärna flyter ut en del.
Sedan gräddar du dina cookies i en 175 grader varm ugn i ca 10 minuter.
Ätes när de svalnat till ett stort glas kall mjölk - yammie!

8 kommentarer:

Elaine sa...

Vilka underbara höstbilder!!

märta sa...

jag älskar också hösten! den är bra för hälsan tycker jag

Filippa H. sa...

Åh, härliga foton! :) och kakorna ser goda ut de med; kanske skall testa och göra några till helgen, familjen kommer på besök, och bortsett från några bakelser och så (pappa fyller år, helgen till ära) så vill jag ju även bjuda på några "enklare kaffedopparkakor" så att säga - de här kakorna ser perfekta ut för det! :)

Noomie sa...

mmmm, kakorna blev jättegoda! Tack för receptet!

Filippa H. sa...

Så - nu har jag provbakat receptet jag med; jättelyckat blev det! :)

ellinor sa...

Elaine: Tack!
Märta: Så klokt och fint!! Jag håller med.
Fillipa: Va kul!!

Camilla sa...

De där tjusiga glasen känner jag igen.. Har man druckit mycket saft i..

ellinor sa...

Camilla: Du menar saftovatten? :)
Jag blev så glad när jag hittade dem. Ja, för de är ju inte DE glasen. Men på pricken lika dana, inköpta på loppis i buschen utanför Ängelholm. Har du sett dagens fynd då (i översta inlägget) känns igen??