torsdag, oktober 14

Danskt yoghurtbröd


När jag hälsade på Camilla Plum, köpte jag med mig ett paket durumvete från deras egen kvarn.
Och NU äntligen jag jag provat ett recept, från hennes egen brödbok - för säkerhetesskull.
Det blev inte alls segt och håligt som jag föreställt mig, utan mycket vardagligt, kompakt, mättande, saftigt och gott.
-
Camilla Plums yoghurtbröd
5 gram jäst (jag tog 10)
6 dl lunket vann
2 dl yoghurt
1 kg vetemjöl, om man vill byter man ut 1/3 med durumvete säger Plum, och det ville jag.
1 tsk salt.
extra mjöl till utbakningen
Blanda jäst, vatten och yoghurt i en bunke så jästen löser sig. Blanda i 900 gram mjöl och salt. Blanda 15 minuter (om du kör för hand)
Degen ska vara blank, våt - men inte klistra.
Sätt plastfilm över bunken och låt den stå i kylskåpet över natten (eller 8 timmar)
Forma till två limpor och låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek.
Värm ugnen till 250 grader, lägg en braspanna på nedersta falsen och häll en kopp iskallt vatten på. Sätt im bröden genast och grädda i 15 minuter. Sänk till 190 och "grädda dem tills de är färdiga" 20-25 minuter, beroende på storlek, ungefär.

2 kommentarer:

Caroline sa...

En egen kvar hade vart något!
Det där brödet såg riktigt mumsigt ut!
kram Caroline

Lowella sa...

Det såg verkligen gott ut! Såg alla hennes bak-program på teven tidigare och har köpt hennes brödbok oxå, men inte "vågat" testa nåt ännu. Kanske börjar bli dags att göra det =)