måndag, juli 26

Med rumpan i vädret...

Jo, bildera är från ifjol, men det såg på pricken lika dant ut vid köksbordet i kväll så det kändes overkill att förändra..

Jag behöver en bärplockare, så är det bara. Har ni sett - det bara MYLLRAR av bär.

"Blåbär är det bästa, för det är gratis" sa nån klok och förståndig häromdagen och Tack och lov för det!! För allemansrätten
Ungar måste få uppleva sommar i skogen tycker jag, så efter korvstroganoffen bredde vi smörgåsar och packade pakethållarna för att ge oss ut och praktiserade min tes. Och jag upptäckte att inte bara nybörjarpersoner behöver andas skogsluft. Det är nämligen otroligt välgörande för nutidsvuxen att komma ut i naturen och samla in Guds hälsobringande blåguld. Och förresten. En bättre umgängesform får man leta efter. Blåbärsplockning i mulen skogdunge - perfekt tillfälle att stöta livets alla upptåg och dalgångar med någon man tycker om. Medan ungarna leker kojja. Eller sover.

Kul att veta: Blåbärens kraftiga blå färg, rik på antioxidanter, stärker både syn och minne. De färska och frysta hjälper dig att hålla magen igång, medan kokta och torkade fungerar tvärtom.
1 dl blåbär om dagen stärker dig och hjälper immunförsvaret att hålla bakterier och och virus på behörigt avstånd. Mot stress hjälper dock bara själva plockningen. Så en kombo är att rekommendera! Källa här:

2 kommentarer:

morfar sa...

Har Du varit i agranomamarken och sett om där är bär?

ellinor sa...

Hrmm, det känns pinit detta. För jag vet inte riktigt vad skogsdelen kallas där jag gick.. :) Med blåbär var där!