fredag, augusti 13

Frestande fluff

På min födelsedag för några år sedan blev jag uppvaktad med en tårta snarlik denna, på morgonen (Semestra med en konditor och frukosten är räddad!!) Tårtmakaren var då mycket förtegen om hemligheten bakom fluffet, men nu, några år senare har jag lyckats lirka ut det *puss*..
Min syster hade liknande fluff i sin bröllopstårta i fjol och tro mig - den gick hem!!
Du kan använda precis vilken choklad som helst till denna fluffiga tårta, så passa på att använda din favorit. När jag fyllde år smälte vi Polly och idag provade vi Marabou Daimchoklad..
-
Mandelmarängtårta med Daimfluff
Kvällen innan:
3 dl vispgrädde
180-200 gram valfri choklad.
Häll grädde och den hackade chokladen i en kastrull och rör om tills all choklad är smält. Men passa noga - det får inte börja koka, då finns det risk att det skär sig och inte går att vispa sen.
Häll över i en skål och låt stå kallt, helst över natten, tills gräddchokladen är kall, då är det bara att vispa grädden som vanligt och vips, så har du en härligt fluffig chokladfyllning till din tårta.
Gott är att blanda ner lite hackad choklad för att få tuggmotstånd och något att knapra på.
-
Botten:
3 äggvitor
2½ dl socker
2½ dl mandel
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
-
Mal 3/4 av mandeln i en kvarn och hacka resten lite halv grovt - så det blir lite att tugga på.
Vispa äggvitorna till hårt skumm och tillsätt lite sockret i taget. Blanda kakao o vaniljsocker med mandeln och vänd ner i äggsmeten. Häll i en form med avtagbar kant, 24 cm/d och lägg gärna bakplåtspapper i botten så du smidigt kan föra över den på fint fat. Grädda i grader, ca 25 minuter. Låt kakan kallna. Smeta på ditt fluff, dra på lite grädde och dekorera efter behag.
-
-
Psst. Om du inte är så mycket för sötslisk bör du hellre hugga in på en banan.

4 kommentarer:

Maria B sa...

Jag kom inte ens ihåg att jag hade gjort den då 8-D Jag brukar ju va ganska så förtegen med mina hopakok 8-D Men är de nån som ska få reda på sanningen så är de väl du min kära vän 8-D3w

Babsan sa...

Banan, visserligen gott men nej tack! Fluff vill jag ha...

ellinor sa...

:)

Ljusa Rum sa...

Oj hur gott lät inte det här? Tack för att du delade receptet, det ska vi prova den här veckan, helst igår!