söndag, augusti 8

Skördepoesi

Jag förväller grönkål. Jag har aldrig förvällt någon kål innan. Aldrig haft någon kålånga i mitt kök (annat än den hederliga fisen, förståss). Tänker, att jag borde ha en skrivbok liggandes, här i köket, så man kunde samla alla tankar, upplevelser och upptäkter som väller över en av sådanahär sysslor, av alla smaker. Det smått poetiska som sipprar upp med ångan. Barnens nyupptäkter. En snabbis inom kära päron och vi hade en hel bärkasse med oss hem av årstidens guld och smaragder, morötter, kålrabbi, rödbetor, grönkål, tomater och solrosor. Saligheten i att ta tillvara, smaka och göra något av - det gör något med en. Själen. Fröjd, liksom.
-
Söndag, 8/6 (22:48)
Nyss åt jag en alldeles nyupptagen rödbeta. Nykokt med smör och salt. Gött så det krullar i munnen.

3 kommentarer:

ellinor sa...

8/6 22:03
Har just bakat grova tekakor att äta med prickikorv på Ullaredsparkeringen imorgon. På utflykt smakar allting smaskens. Tar en halva till kvällstet, det kan väl inte skada. Smör på. Gott.

Lisa sa...

Happhapp. Jag såg allt att ni åt annat än tekakor på Ullared ;-)

ellinor sa...

Jajamen, vi åt annat också! ;)