tisdag, april 13

Anspråkslösa Hasselnötsbröd

De här bröden gör inte så mycket väsen av sig i brödkorgen. Ropar inte "Ta mig. Ät mig" eller så. Men de är rustika, nötiga och, tackvare den långa jästiden, oväntat saftiga. Jag älskar numera långjäsarbröd, det är, paradoxalt nog, smidigt om man är stressad. Bröd som får jäsa långsamt hinner med att utveckla massor av smak, dessutom blir det extra saftigt - även efter några dagar. Man bara sätter en deg (tar 10-15 min) på morgonen innan skolan, låter den stå i kylskåpet tills man kommer hem och bakar ut den (6 minuter) timmen före kvällsmat. Tjoff in i ugen och efter 30 är allt klart.

2 brödlimpor
1 pkt jäst
5 dl kallt vatten
½ dl olja
2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
(eller 4 dl av någotdera)
ca 8 dl vetemjöl special
1 dl grovhackade hasselnötter
Smula jästen i en degbunke. Häll på vatten, olja och salt och rör om tills jästen löst sig. Arbeta in de grova mjöl sorterna, nötterna och sist vetemjölet. Har du maskin är det toppen, då kör du den ca 10 minuter. Arbetar du för hand tar det lite längre tid. Täck bunken med plast och ställ in i kylskåpet 7-8 timmar.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Dela på två och forma till limpor. Detta receptet är ett experiment jag kommit på och denna gången lät jag bröden jäsa 40 minuter på plåten innan jag gräddade dem. Sätt in bröden nederst i ugnen i 250 grader och skruva direkt ner värmen till 200 grader och gräddar dem där ca 35 minuter.

Låt svalna under bakduk.

3 kommentarer:

Caroline sa...

Hej på dig!
Tittar allt som oftast in på din fina blogg. Avundas dina vackra bilder och din förmåga att hitta det lilla vackra i vardagen. att kunna njuta av livet! Fast egentligen brukar jag med kunna göra det. Det är bara något som kommit i vägen för mig nu.
Så till brödet:
Det ser faktiskt riktigt gott ut!
Och jag håller med dig, långjästa bröd är verkligen avslappnade att göra. Precis som du säger delar man upp arbetet på en längre tid. Mitt favoritbröd ska jäsa 2 dagar.
kram

Elin sa...

Japp, detta bak får det bli imorgon. Titta förbi på Umbra om du är i närheten. Är där hele dan imorn.

ellinor sa...

Brödet är hemskt snarlikt valnötsbrödet (recept under BAKA) som är heeeeeelt ljuvligt! Bara så ni vet.

Elin, åh, jag var just nera på stan och lattjade - hade ju kunnat komma inom. Attans.