torsdag, april 15

Soliga svartrutor

Idag ville jag baka något helt annat, kände mig så trött på det vanliga gamla grådassiga brödet i korgen. Så jag gjorde som på konditori och färgade bullarna med soja. Det gjorde susen och blev lite tjusigt sådär.
-
Två plåtar brödrutor
3 dl vatten
1 dl rågkross
25 gram smör eller margarin
50 gram jäst
2 dl kallt vatten
3 msk collorit soja
1 msk sirap
1 tsk salt
(ev1 dl solroskärnor)
2 dl grovt rågmjöl
5 dl kärnvetemjöl med fullkorn
5 -6 dl vetemjöl special
-
Koka upp vatten och rågkross.
Ta av kastrullen från värmen, lägg på lock och låt krosset svälla i 5 minuter. Häll över det i en degskål.
Smula ner margarinet i degbunken och tillsätt vatten, sirap, salt och soja.
Låt degvätskan svalna till den är fingervarm.
Smula ner jästen och rör om så den löser sig. Häll ev i solroskärnorna.
Tillsätt det grova mjölet och sist specialvetemjölet och knåda ordentligt (ju längre desstu bättre, för hand snackar vi 15-20 minuter). Och ja, degen ser precis ut som... Man får ta det.
Lägg en bakduk över bunken och låt degen jäsa i 30 minuter.
Ta upp och knåda den på ett mjölat bakbord.
Dela degen på mitten och kavla ut en rektangel, ca 1 cm tjock. Jämna till kanterna med en kviv så blir det rakt och snyggt, skär degen i rutor, doppa i lite vetemjöl och lägg på bakplåtspapprad plåt. Låt jäsa under bakduk 15-20 minuter. Grädda mitt i ugnen, 225 grader i 8-10 minuter.
Låt dem kallna på galler under bakduk.

8 kommentarer:

Filippa H. sa...

Mmm, dom såg verkligen goda ut! Jag är en storfantast av solrosfrön, mörka bröd och mjöliga ytor - detta ser ut att vara som gjort! :) det skall testas!

hillevi sa...

Va fina!!Det måste jag prova!Dom här är ju fulla av nyttigheter, bröd som lurfärgas är ju inte alltid det.

Maria B sa...

Det gör inte vi, så hos oss kan du handla äkta mörkt bröd 8-D

ellinor sa...

Hur gör ni då, för att få bröden så mörka?

Maria B sa...

Ofta använder man maltsirap eller mörk sirap, i danskt rågbröd har vi svart sirap(oftast så används bara sirap som näring åt jästen, dvs att den inte finns kvar mer än i färg och aromer efter bakning), och är det helt osötat och ändå mörkt så är de ju vilket sädeslag man använder, tex dinkel ger ett lite mörkare bröd, som jag har sagt innan: "Brödbakning är en hel vetenskap" Men de vet du ju redan Ellinor 8-D KRAM

ellinor sa...

Mörk sirap är jättebra, det använder jag när jag bakar mammas lenande limpa och det blir jättefint.
Pappa var på byns lilla konditori och hittade bara ljusa frallor, så han frågade efter mörkt. Nja, de var ju slut, "men det är precis samma ska i den, vi bara färgar dem mörka" sa expiditen.
Det är intressant i två aspekter. Dels bevisar det ju att ljusa matbröd kan vara jättematiga, och dels att mörka faktiskt inte alls behöver vara mycket mer grova. Doesn´t matter if your black of white... :)

Maria B sa...

Jag diskuterade med mina kolleger om soja i bröd. Och det va bara en som kände till att det användes, och han sa att de va i Danmark. Intressant att forska lite i de där 8-D

ellinor sa...

Jag ska inte avslöja mig källa, men i Danmark var det inte :)

Intressant på ett annat sätt också. Om du ser på lingongrova tex som är riktigt mörkt, men bara innehåller 25% fullkorn, hur mycket sirap har det gått åt för att få det SÅ mörkt?? Och alla pumpernickel - maltsirap??