torsdag, april 29

Välkommen till småbarnslivet, Karl XI


Jag sätter valborgsdegen och nötar in det sista.I morgon är det 7,5 hp historiatenta.


Det är spännande med historia. Som följande händelse t.ex.


Vet ni, Karl XI träffade sin son (Karl XII) först när denna var 4 år. Han hade varit ute på krigsfältet sedan innan prinsen var född. Vid mötet med prinssonen drabbas Kungen av influensa, såsom alla småbarnsföräldrar gör. MEN, denna sjuka var fullständigt främmande för kungen, och Hans Majestät avlider på stört.

Denna högst intressanta historieskildring har mycket att lära, såväl småbarnspappor som stat- och maktpersoner idag, tycker jag.
1.Pappor: det är superviktigt att ni är med från början - annars kanske ni stupar av chocken.
2. Småbarnslivet är inget att leka med och bör därför tas på största allvar.

Nu ska fröken Elli snart gå och lägga sig - anar vagt att det inte kommer någon betydande fråga på Karl XI dödsorsak..

8 kommentarer:

hillevi sa...

Lyckalycka till fröken Elli!Nu kom jag att tänka på fröken Elvi!

Filippa H. sa...

Pluggar du enbart pga intresse, eller utbildar du dig till någonting inom historiaområdet? :) ang den lilla historian ovan; tycker det är så facinerande att vad man än födjupar sig i litegrann, så finns det massor av roliga detaljer, händelser och kunskaper som man inte hade en aning om! då blir man så pepp att ta det vidare ett steg! kunskapstörsten hahah :,)

ellinor sa...

Jag studerar målmedvetet för att bli högstadielärare i SO :)

Erica sa...

Lycka till och trevlig valborg! =)

Linda Majak sa...

Då har vi tuffa saker för oss båda två.. jag skriver på mitt examensarbete 15 poäng.. ska in senast på måndag kl 12.00 =) spännande!
lycka till, till oss båda! kram Linda

ellinor sa...

Examensarbete Linda, Wowowow, är du färdig nu till sommaren??

Linda Majak sa...

ne jag har en termin kvar efter den här.. då ska jag ha min långpraktik =) men det där sista halvåret kommer försvinna lika snabbt som det börjat tror jag! sen är jag fioooliolejlärare o sånglärare.. =) spännande!

Elin sa...

Hoppas att tentan gick bra!!