onsdag, maj 12

Ett nällande inlägg

Jomen okejdå, här kommer ett litet inlägg om vad som blev av nässlorna.
En självklar och stärkande god soppa - jag är (säkert tack vara den :) den enda friska i familjen - dundernässelsoppa!!
Och så provade jag mig fram till ett nässelbröd, har läst någonstans att det är gott. Och det blev det verkligen också. Jag hällde i en slev keso, vilket proteinstärket brödet och gör det härligt saftigt och gott. Jag tog kallt vatten och lät det jäsa i kylskåp hela dagen, men det går lika bra att baka på det vanliga sättet som jag beskriver i receptet.

Lantbröd med nässlor och keso
50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
½ dl olja
2 tsk salt
1 liter späda nässlor
1 dl keso
2 dl grovt rågmjöl
ca 10-12 dl kärnvetemjöl med fullkorn

Lägg nässlorna i en kastrull och häll på vatten så det kappt täcker. Koka dem 5-10 minuter. Häll av vattnet, spola dem kalla och hacka/mixa dem fint.
Smula jästen i den bunke, häll på saltet och rör om så jästen löser sig. Häll på vatten, olja, rågmjölet och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg - gärna i maskin. Tillsätt sist keson och nässelhackat och knåda så det precis går in. Täck buken med en bakduk och låt läsa ca 40 minuter. Vippa ut degen på ett bakbord och knåda igenom. Dela degen på två och forma till limpor. Jag snurrade dem lite. Mjöla till dem ordentligt, det är snyggt. Täck med bakduk och låt dem jäsa ca 30 minuter. Värm ugnen på 250 grader och sätt in bröden i nedre delen av ugnen. Sänk direkt värmen till 200 grader och grädda dina limpor ca 30 minute.
Låt svalna på galler under bakduk och servera med bröd och ost.

1 kommentar:

Filippa H. sa...

Åh - ljuvligt, jag bokstavligen älskar nässelsoppa! Men, det är nu som de skall plockas väl, nässlorna? Var ute vid min mormors sommarställe idag nämligen, och där såg jag en hel massor av små späda nässelskott och tänkte då att 'hm, var det inte nu som de skall plockas?' Men jag visste inte säkert så jag lät bli - det kansek jag inte borde gjort då, hahah :P