lördag, januari 15

Helgens kaka och månadens sötsak


Helgens kaka blev denna smarriga chokladfrestelse som är lite annorlunda att baka, och åh, så god!
På bilden ovan har jag gjort två tårtor som jag lagt ovanpå varandra. Men en enkel smal varant går alldeles utmärkt.

Agdas chokladtårta
Botten:
1½ dl mjölk
2 tsk kakao
1 äggula
häll i en kastull och koka ca 15 minuter tills den blir lite tjock i konstistensen (liknas sirap, står det i receptet) Låt kallna.
Häll i:
1½ dl socker
1 msk smält smör
3/4 dl mjölk
3 dl mjöl + 2 tsk bakpulver + 1 tsk vanliljsocker silas genom vanlig sil ner i smeten. Rör om.

Häll i smord form med avtagbar kant, ca 24 cm/d
Grädda i 175 grader, 20-23 minuter. Låt svalna under bakduk.

Fyllning:
3/4 dl mjölk
2 tsk kakao
1½ dl socker
50 g smör/margarin
1 tsk vaniljsocker
Häll i kastull, låt koka upp och sedan småputtra ca 15-20 minuter, rör om då och då.

Dela bottnen på mitten och häll fyllningen mellen.

Garnering:
1 äggvita
1½ dl socker
vispas till hårt skum
rör i 1 tsk kakao
bred på kakan.

Denna kakan mår bra av att göras en bra stund (en dag) innan man ska äta den.

7 kommentarer:

Marre sa...

Låter riktigt gott det! Men den ser lite rosa ut... Eller är det en synvilla?

Maria sa...

Smarrigt!

hillevi sa...

Å Agdas chokladtårta brukade jag få på min födelsedag av just Agda, för mycket länge sen. Agda skulle bara visst...Godast dagen efter.

ellinor sa...

Jonas o Anna fick äta den dan efter.

Filippa H. sa...

Vad fin! Och jag tyckte om klövern på toppen :)

pitz hus sa...

Jasså...rödklövern blommar redan i er stad...........(;

ellinor sa...

Jajemen, här spirar sommaren året om. Medan vi väntade på våra gäster (De till dagen efter) berättade jag för mina telningar om pitz o tårtan, något de fann mycket värkvärdigt. Har någon ANNAN bott i mormors hus? Har mormor inte alltid bott där?