tisdag, januari 18

Puffa bort suget

Sockersug. Jag har sånt sockersug. Eller hade. Kanske inte så konstigt efter 4 dagars intensivt sockerätande iform av tårtor, semla, godis och kanelbullar. Det brukar visst bli så.
Jag förespråkar päron, apelsin, bär och filmjölk. Men ibland är man bara inte där, helt enkelt. Då är mörk choklad en riktig hit. Jag gillar inte att käka en bit bara sådär. Än värre att smälta och blanda i nötter och torkad frukt, blä. MEN. till gårdagens barnkalas smälte jag mörk choklad och blandade i Vårgårda och hackad mandel. Bittert bland allt det söta, och såhär dagen efter, alldeles, alldeles underbart! En sådan här räcker och är mycket bättre än en bit tårtrest!
Så här gör du:
Smält 200 gram mörk choklad (block går också bra)
Blanda ner 3 dl puffat ris
1 dl skållad, hackad mandel.
Rör om väl och bred ut på bakplåtspapper. Ställ kallt och skär i bitar.

2 kommentarer:

Angela hos Mormor Magda sa...

vilka fina tulpaner, jag blir så glad av det, som om det vore vår nästan!

Elaine sa...

Mmm, det ser gott ut!