måndag, augusti 11

Mjölmatte

1 brödlimpa kostar på Willys mellan 20 - 30 kr. Lingongrova tex - 20:95 kr.

2 kg vetemjöl kostar på Willys 9:95 kr.
2 kg rågsikt kostar på Willys 10:95 kr.
4 kg mjöl kostar alltså 21 kr.

4 kg mjöl blir alot of bullar!

Jag försöker baka så mycket av vårt bröd som möjligt. I dag tog vi ett ryck och bakade busbröd hela eftermiddagen. Ett lite ljusare, och ett lite grövre.
Hår i brödet är högst otrevligt - Always huckle on da head!
Recept på ljust bröd: ½ jästknuta löses i 5 dl ljummet vatten. Tillsätt salt och 1 msk sött, tex sirap el honung. Häll i 10 dl rågsikt och 5 dl vetemjöl (jag använder alltid Kärnvetemjöl med fullkorn) Spar lite mjöl till utbakning. Låt jäsa 30 min under bakduk. Forma till bullar, hålkakor eller limpor. Endast fantasin sätter gräns. Här har vi kavlat och stansat ut med pepparkaksformar. Jäs 30 min. Pensla med ägg och strö på vallmofrön. In i ugn 250 grader tills de är gyllengruna.

Recept på lite grovare bröd: Följ receptet ovan med byt ut vetemjölet mot grovt rågmjöl. Koka gröt på 1 dl havregryn (här använde jag rågflingor) och 2 dl vatten. Kokas 3-5 minuter, och häll i degen - då blir brödet härligt saftigt! Forma till bullar. Jag la hela degen på en plåt och så in i ugnen, med det blev inge bra. Gick liksom inte att skära på mitten. Jäs o ugn enligt ovan.

Har du några ungar så låt de vara med!

1 kommentar:

Anonym sa...

ellinor man får så rysligt mycket inspiration av dig!Imorn åker nog degtråget fram här me.