måndag, september 22

KLAPPKRÄM - som bomull kring hjärtat

Ibland behöver en hårt arbetande, heltids studerande, dösnygg och kärleksfull småbarnsfar muntras upp lite. Därför gjorde jag i eftermiddags vad min man beskriver "som bomull kring hjärtat" - klappkräm. Gissa om han blev glad!! Visst ser det härligt ut! Alldeles fluffigt och rosa. Formage och pudding - släng er i väggen!Vill du också göra rosa fluff?
Koka 1 liter vinbär med ½ liter vatten en liten stund.
Slå det genom en sil. Blanda upp den saft som runnit igenom med vatten så det blir 12 dl.
Sockra = 2 dl och låt koka upp. Tillsätt 2 dl mannagryn under visping och låt svälla under lock i 15 min. Häll upp i stor skål och vispa till det är fluffigt och kallt (= jättelänge!)
Njutes i tallrik med lite mjölk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm ser jättegott ut.Måste prova nångång!

syster ell sa...

Vilket härligt rosa fluff, det ser jättegott ut! Det där ska jag nog prova någongång, och nu vet jag ju vart jag kan hitta receptet.

Emilia sa...

Klappgröt är en traditionell finsk sötsak, vi lagar det hemma hela tiden! Med rätt ska man använda lingon eller lingonsylt,men antar att vinbär också går fint :) Ett tips är att låta gröten svalna före du vispar, låt den stå ute i kylan en stund tills någorlunda kall o vispa sedan 10 min på full effekt, då blir den som bäst!

Kajsa sa...

Jag har också prövat men det blev inte så bra... Elvispen gick sönder efter tjugo minuter och fluffet smakar beskt klister!