fredag, mars 19

Alltid på väg

Vi är och förväntas hela tiden vara på väg.
Skulle du råka va singel förväntas du träffa partner.
Är ni ihop förväntas ni förlova er.
Börjar mobilen närma sig året (halvåret?) förväntas du köpa en ny.
Har ni inte renoverat om köket än, förväntas ni göra så inom kort.
Har man inte rest på länge förväntas man göra det "Ni måste ju se er om"
Har de unga paret så flyttat ihop, förväntas de få barn.
Har man ett barn förväntas man få två.
Bor man i lägenhet förväntas man titta på hus.
Är man fast anställd på jobbet förväntas man krypa upp till nästa position.
Vi är hela tiden på väg.

Orden är lånade från en pastor som predikade över temat Vem kör egentligen?
Om vi hela tiden är på väg - vem styr? Och när ska vi få tid att ta reda på det?
Jag lämnar frågan fri.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket tänkvärt!! Tack för den tanken!!

Cilla sa...

Jag hittade din blogg via månades sötsak. Jag fastnade för den på nåt sätt och kikar in här allt som oftast, du sätter ofta ord på sånt jag har tänkt på men inte kunnat uttrycka. Alltid lika spännande att läsa dina inlägg, så tack för en inspirerande blogg! Och det här inlägget var mycket tänkvärt och bra.

ellinor sa...

Robert: HEJ! Va roligt att du hittat hit och länkar till din blogg så vi kan kika, roligt!!

Cilla: Hej och va roligt att du tycker så. Månadens sötsak är ett riktigt roligt påhitt!

Erica sa...

Jag önskar många gånger att vi inte var påväg så mkt, tror livet skulle bli avsevärt skönare då.

Lisa sa...

Hej! Hittade din blogg via sundholms. Fantastiskt inlägg! Håller verkligen med och funderar och skriver mycket om det på min blogg. Krav, förväntningar, regler och normer. Dom gör mig knäpp. Kramar Lisa (du hittar mig på Amelias bloggportal under nicket Hannalisa)

Anonym sa...

vilka kloka ord!! Tack, behövde dem just här och nu.

Karolina sa...

Hej! Jag har också hittat din blogg via Söta saker (Månadens sötsak) och tycker den är fantastisk! Så hemtrevlig på något sätt! Sparar alltid dina inlägg till sist när jag går in på bloglovin. :) Mycket sunda tankar, härliga recept och fina bilder. Sluta inte blogga! :) En fråga bara... Har för mig att du skrivit vilket bildredigeringsprogram du använder (något man kunde ladda ner gratis va?), men jag kan inte hitta det... Så, vilket använder du? Om jag inte blandar ihop dig med någon annan helt... Tack på förhand!

ellinor sa...

Karolina: Va roligt att du hittat hit, som sagt: Månadens sötsak är en suverän idé! Jag är ingen hejjare på bildredigering!! Använder hederliga photoshop om det kniper :)

Camilla sa...

Så här en månad efter denna publicering satt de orden ganska bra på mina näthinnor..

Är jättetrött på att vara på väg någonstans precis hela tiden.

Så ja, man kan undra vem som styr??