onsdag, mars 10

Månadens sötsak - småkaka

Uppvuxen i släkt af småkaka, har jag en gedigen receptsamling att plocka ur.
Åh, ni vet vår släkt är känd vida för sina många kalas och frodiga kakfat. Sju sorter, semla och tårta! Jag minns inte exakt hur gammal jag själv var innan jag började baka till mina födelsedagar. 13 kanske. Sen var jag fast! Jag bakade 4, 5 olika (för en 15-åring) avancerade kakor. Mördegsvarianter? Ånä, lager på lager med fyllning emellan, eller liknande skulle det vara. Och så alla allergivarianterna.
-
Håhåjaja. Den tiden är ett minne blott. Nu bakar jag en bondkaka till glassen, på sin höjd. För jag tycker liksom grejen med småkakor är att de är just små och att man därför kan äta många - olika sorter.
Dessa läckra nötkakor är en klar favorit. Går att göra med mandel också om man är allergisk.


Hacka nöttera fint. Rör ägg och socker pösigt och tillsätt de hackade nötterna och kokos. Klicka ut smeten på papprad plåt. Stick en nöt (jag hade allergiska gäster och använde därför mandel) i varje kaka och grädda i mitten av ugnen, 200 grader, 6-8 minuter.
När vi gör barnkalas blir kakorna gröna monster.

6 kommentarer:

MANNY-KEN sa...

Åh en klassiker när jag växte upp, och de var just gröna, "gröna kakor" helt enkelt.

sana sa...

jag tror att det måste va riktigt gott det var mycket enkel,snab och gott

Erica sa...

2 socker? dl? =)

ellinor sa...

Farmorskrummelurer kan vara lite svårtolkade...
Men du har såklart rätt - 2 dl. Allt blir sött med socker!

Erica sa...

de väll det ja trodde =)

Anonym sa...

ah småkaksskytis hade jag lätt hakat på! Jag får kanske låna med mig av den braiga ideén. :)