tisdag, mars 16

Blaskexperter!

Jag är så trött på alla hälsosamma vägar och utarbetade strategier till ett sunt och välmående liv.
Jag spyr på rubriker som:
Gå ner 4 kg till sommaren med Dr Åsas frukostrecept
4 steg till fastare hy
Så blir du mer eko - självtest och snabba tips
7 steg till ett piggare liv
Hitta ditt självsäkra jag - experterna visar dig hur
-
Och böcker som:
Lycka nu - en praktisk guide i mindfullness
Bli en vinnare
Konsten att vara sig själv
-
Jag spyr för det är så billigt. Folk tjänar miljontals kronor på vår ohälsa och ständiga strävan efter det perfekta livet. Och vi, dumma fjabbar, tror hela tiden att NU har en sk expert - jodå, det var till och med bild - kommit på DET som ska förändra mitt liv för alltid. Åh, vi känner oss sundare bara av att stoppa ner ner blaskbilagan i korgen, nu ska jag bli smal o fast minsann - Beach 2010, here I come!
-
Men blir vi smalare? Blir vi friskare, fastare, mer ekologiska, lyckliga och självsäkra av alla experternas utarbetade stagegier?
-
Det finns inte 7 snabba steg till ett välmående liv. Livet är så mycket mer komplext än så, vilket gör råden ihåliga, värdelösa och vi känner oss misslyckade och ger upp.
-
Sunt är att tänka själv! Skapa sig en egen uppfattning om vad i hela världen som är sunt för mig. För jag kan lova, om det var GI och ISO igår är det LCHF idag och imorgon ska vi frossa i sockerkaka igen.
Att tillgodogöra sig allas råd om välbefinnande utan att tänka själv tror jag är nerbrytande istället för uppbyggande - Man blir helt knäpp i huvudet. Orkeslös. Var ska jag börja?

Släng blasket där det hör hemma - vi är sunda och kloka nog att tänka själv, eller hur!?

2 kommentarer:

Erica sa...

håller med, lagom av allt är min ständiga ledstjärna, sen äter jag lite mer än lagom med choklad ibland bara =P

Anna Stilla sa...

Det stämmer på pricken! Varenda tidningsomslag skriker om hur man blir bättre på det ena och det andra men det finns inga enkla genvägar för att uppnå det. Att acceptera den livsituationen man befinner sig i just nu och att agera efter det är nog en bra början. Jag är till ex väldigt blyg och tystlåten. Jag har känt mig så många gånger sämre pga det. Alla andra verkar så sociala och roliga. Det finns inga 7 steg till att jag ska bli som dem för då strider det mot min natur. Det enda vettiga är att acceptera att jag är tystlåten och sluta må dåligt av det.

Ditt inlägg är så bra. Du sätter ord på det som många av oss tänker. Tack!