fredag, mars 5

Bröd och blommiga barn

Har ni sett ett sånt kärt presentpapper jag hittade på torget för en tia i förmiddags. Det är så vackert att jag baxnar - påminner så mycket om Mormor Birgitta på nått sätt.
Men hönni, i morse när jag tog upp denna brödlimpa från frysen kom jag på att jag rent glömt av att bjuda er på detta fantastiska brödrecept. Detta är ett riktigt mustigt bröd, så saftigt att det smälter i munnen. Och, naturligtvis, ohyggligt nyttigt!! Prova vettja - men vänta en dag innan ni skär det!
-
Mustigt formbröd med frön och kärnor
2 bröd
-
dag 1
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
½ dl linfrön
2 tsk salt
4 dl kokhett vatten
Lägg allt i en bunke och rör om. Låt stå i rumstemperatur tills nästa dag.
.
dag 2
50 gram jäst
3½ dl filmjölk
1½ dl sirap
8 dl grovt rågmjöl
ca 4 dl vetemjöl special
-
Smula jästen i degblandningen från dag 1, tillsätt filmjölk och sirap och arbeta in rågmjölet och det mesta av vetemjölet. Det blir en ganska lös deg. Låt jäsa 1-2 timmar.
Klicka ner degen i två smorda formar á 1½ liter. Jäs ytterliggare en timme.
Grädda dina grovbrödlimpor i nedre delen av ugnen, 175 grader ca 1 h. Ta ur bröden ur formen och ställ tillbaka dem i ugnen ca 15-20 minuter till. Låt dem kallna på galler under bakduk. Vänta gärna tills dagen därpå innan du skär dem, de behöver tid att "sätta sig". Långsamt bröd detta, härligt!

6 kommentarer:

Maria B sa...

Ååååå vilket papper 8-D Det bara skriker Elsa Beskow. Är de hon tro? Älskar Elsas bilder och sagor 8-D ♥KRAMAR♥

Caroline sa...

Brödet ser mumsigt ut! Måste testa det receptet! Och pappret var sagolikt!

A sa...

Vilket fint papper! Jag gillar din blogg.

MANNY-KEN sa...

Jepp. Har satt den första degen.

ellinor sa...

Ja, visst är pappret fint!!

Va roligt Fia, hoppas det blir bra. Det är så otroligt hållbart också - för att vara hembakat!

MANNY-KEN sa...

Supergott blev det! Men det ska få jäsa lite längre nästa gång.