fredag, april 24

Fredagsmys

Idag hade jag förmånen att ha min man hemma på lunch. Det är inte varje dag det händer kan jag säg.. Men hurra för mig! Jag gjorde min vårfavorit sallad med vitlöksbröd. Det är mitt hetaste relationstips förresten, att bjuda varandra på lunch en vanlig vardag. Anstränga sig lite med servett och så. Eller köpa en påse hemmakvällgodis och hyra Johan Glans world tour of Skåne och sedan garva i soffan en timme. Det gör gott!
Förresten, det finns någon uppfattning om att nyttigt bröd är mörkt och onyttigt bröd ljust. Fy vad jag hatar det! Fy vad jag är trött på lurenderejeri!
I mitt allra grovaste grovbrödrecept ska man ha i 1½ dl collorit soya för att brödet ska se sådär mustigt och hälsosamt ut. Jag har aldrig soya hemma och då blir det liksom lite halvdassigt i färgen. Brödet ovan, hur frasigt och göttigt som helst innehåller mer råg än mörka och mustiga lingongrova, men ser ut som vilket fransbröd som helst. Du kan alltså inte med hjälp av färg och form avgöra huruvida ett bröd är grovt eller inte.

Inga kommentarer: