tisdag, april 21

Krumelurer

Dessa kardemummadoftande krumelurer är en riktig bullfavorit! De fanns med på vårat bröllop och jag brukar baka dem till mina födelsedagar. En festlig bulle i all sin enkelhet.

24 krumelurer
25 gram jäst
125 gram margarin eller smör
2 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
2 uppvispade ägg
8 ½ dl vetemjöl
(smält smör + strösocker till garnering)
Smält matfettet, häll i mjölken och värm vätskan till ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke, tillsätt mjölken och rör till jästen löst sig.
Blanda ner sockret, kardemumman, äggen och det mesta av mjölet. Knåda tills degen blir smidig.
Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter.
Tippa ut degen på lätt mjölat bakbord och knåda tills degen känns färdig. Dela degen i två delar, rulla till lägnder och dela varje längd i 12 bitar. Rulla ut varje bit till smala längder, ca 30 cm, forma till en krans och sno ändarna om varandra ett par varv (se bilden) eller forma till vanliga kringlor.
Lägg krumelurerna på en bakplåtspapperklädd plåt och jäs under bakduk 20-30 minuter.
Grädda i 250 grader, ca 6-8 minuter.
Låt svalna.
Pensla dem ni ska fika på med smält smör och vänd dem i socker precis före servering. Lägg resten i frysen och njut dem en anna dag.

3 kommentarer:

Elin sa...

Vilket fint recept. Det ska jag spara och baka nån dag!

ellinor sa...

Ja, gör det. Degen blir så dr härlig att jobba med! Och så är de mycket goda..

Anonym sa...

hejsan
du har gjort min dag :)'
vet min mamma brukade baka sånna när jag var liten, men tappade
bort receptet för flera år sen,
o ja har letat o letat.
O här hittar ma ¨¨an de :)'
dom är ju såååååå farligt goda.
ska genast ner till ica
tack tack