fredag, april 3

Kors eller Kärring?

Jag är sex år och går på lekis. Det är veckan före påsk och alla barn har fått varsin brun lerklump att förvandla till en dekorativ påskprydnad.
Påsken som hela mitt sexåriga liv legat mig varmt om hjärtat, blev jag mycket inspirerad av att illustrera. Jag delade min bruna lerklump i två delar och rullade dem som korvar. En lite längre, och en lite kortare. Jag lade omsorgsfullt den korta korven över den långa - så där ja - ett kors. Ett grovhugget kors.
Jag begrundade stolt mitt verk och lyfte sedan blicken för att se hur det gick för de andra. Då hände det fullkomligt oväntade. Mina kamrater satt och stirrade på mitt konstverk. Jag stirrade på deras. Konstigt. Ingen av dem hade gjort något kors.
-Eh, Elli, du vet att vi ska göra påskpynt va?
-Ja, men det har jag ju gjort!
-Fröööööken…… Elli gör inget påskpyssel!!
*Fröken kommer småspringande*
-Ellinor, nu skulle ju pysslet handla om påsken.
-Ja, men vi firar ju påsk för att Jesus dog på ett kors och uppstod på tredje dagen.
-Ja, men gör nu en korg med några ägg i istället.

Inga kommentarer: