måndag, november 3

2 x Kardemumma

När jag var på kalas hos syster ell fick jag denna söta lilla burk i present.

Receptet och ett smakprov på sådana här smarriga kardemummaskorpor fick jag också. Så himla läcka är de, och så vansinningt härligt att ta fram en glasburk med skorpor och sätta på bordet till kaffet! Jag bakade till mormor i present, ett bra presenttips tycker jag!
Recept? - Javisst!
Ca 35 st ITALIENSKA KARDEMUMMASKORPOR
Ugn. 175 grader.

1 dl sötmandel
1 tsk kardemumma
75 g margarin eller smör
1 dl socker
2 ägg
2 krm salt
1 ½ tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Hacka mandeln.
Rör matfett och socker pösigt med maskin eller för hand. Tillsätt äggen, ett i taget, under kraftig omrörning. Blanda i kardemumma, salt och mandel. Arbeta i mjöl blandat med bakpulver.
Ta upp degen på en mjölad bänk och arbeta den jämn och slät.
Forma degen till två längder, ca 30 cm långa. Lägg de smord plåt eller plåt med bakplåtspapper.
Grädda längderna mitt i ugnen ca 25 min. Låt dem svalna på plåten. Skär dem i skivor.
Lägg dem på plåten med snittytan uppåt. Låt dem få färg och torka lite i ugnen i 200 grader, ca 5 min. Vänd dem och färgsätt den andra s
idan också.

2 kommentarer:

Lotten sa...

Mmm det låter gott! Förra julen bakade jag saffranskorpor och dom var oxå jättegoda! Vill du dela med dig av receptet.??

Kram Lotten

syster ell sa...

Åh... så fint! Kardemumma är toppen!