måndag, november 10

Himmelska Havrecrunchies


Å. Å. Å. Jag har hittat en ny storfavorit!!
Dessa opretentiösa havrekakor med kokos och apelsin, är så läckra att man får håll i smaklökarna! Receptet kommer från bakboken "Njut en liten smula" och lovade "knaprig men ändå härligt seg kaka" Mina blev supersmuliga! Nästa gång ökar jag nog därför mängden smör.
Crunchies med apelsin
200 g smör
4 dl havregryn
2 dl kokos
2 dl mjöl
2 dl socker
1 msk sirap
50 g syltade apelsinskal eller fint rivet skal av 2 apelsiner (jag använde 1 apelsin t 1 ½ sats, toppen)
1 tsk bikarbonat.

Sätt ugnen på 150 grader.
Smält smöret. Blanda samman alla ingredienserna till en smet.
Klä en form med bakplåtspapper och slå kaksmeten i formen, platta till smeten så den blir slät.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 10 minuter tills den är gyllenrun. Låt svalna och skär den i bitar.

1½ sats blev bra till en långpanna 30 x 40 cm, men som sagt, mina blev smulor.

2 kommentarer:

syster ell sa...

Mmmm, detta ska jag prova!
Vilket fint fat också.

ellinor sa...

Ja, GÖR det! Tror de faller dig i smaken!! :D Mums. Mina åker med mig till mormor som ska hålla privat sykurs föör mig i morgon. KUL!