torsdag, november 20

Oumbärlig hjälp för oss unga husmödrar

Ett starkt minne jag har från min barndom är mammas årliga julastädningar. Kaffekittlarna skulle poleras med Häxan, kökskåp och kylskåp torkas ur. Spisen ut, skura, skrua, kylskåp ut, skura skura. Fönsterna putsas och trasmattorna färdigställas. Inget lämnades åt slumpen, varje bit fick sin speciella vård.
I år har jag bestämt mig för att göra detsamma. Men jag har så många frågor. Som tex. När ska man börja? Jag menar, att grundligt gå igenom hela sitt hem tar ju otroligt mycket tid och ena delen hinner ju bli dan innan nästa är färdig. TUR DÅ att jag har en så bra handbok!
Här står precis i detalj, hur jag ska bära mig åt. (Inte tidsaspekten kanske, för boken lär att hemmet behöver daglig vård)
  • Varje horisontal polerad möbelyta skall dagligen gnidas. Den skall blänka och skall ej behöva döljas av en duk för att "göra sig bättre"
  • Allt skulperat, bonat eller polerat, trä skall borstas med styv borste. Det hopar sig annars damm, som gör träet grått.

  • Inga vissna blommor eller oklart vatten i någon vas!
  • Vid den dagliga städningen måste man försöka vädra så mycket som möjligt. Det är inte nog att låra fönsterna stå öppna bara på veckostädnigen. Så fort något rum lämnas tomt, skall man öppna fönstret en stund. (Om du nu tänker, oj vad kallt det blir inne på vintern då, följer här ännu en förordning)
  • Kläd er lagom varmt vid en storstädning! Vi stänga ofta fönstren för tidigt vid rengöring, därför att vi, de städande, frysa. Klädde vi oss varmare, läte vi säkert också fönsten vara öppna längre, till allmän båtnad.
Tänk vad fantastiskt att vi har ett hem! Nu ska jag vårda mitt med moderlig hand. På återseende!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gott är att få skratta, det gör livet längre....Nu har jag skrattat högt och ljudligt!(-:

Anonym sa...

I alla fall gör det munnen längre... HAHA!