torsdag, december 4

4 December och en kelsen reflektion

Idag är det ett av årets vackraste datum, vi firar vi 9 år tillsammans och jag har fått present. Dagar som denna tänker jag tillbaka på tider som varit. Jobbiga tider och ljuvliga tider. Men det som slår mig i dag är hur mycket mer kelnsa vi var förr. Och i samma tanke tänker jag: Folk var mycket mer kelsna förr. Är det inte så? På den tiden då man skulle vänta med sex tills man var man och fru. Man klängde ju på varandra hela tiden, stod i gatukorsningar och hånglade i halvtimmavis. Fick tillsägelse av ungdomsledaren i kyrkan att vi skulle försöka hålla oss isär, i alla fall under samlingarna.
Bort med fötterna nu om du inte vill att jag ska trampa på dem. Men par i dag är faktiskt inte lika klängiga. Nu när man inte väntar med att ha sex särskillt länge... Spänningen är borta, eller i allafall mycket kort. Väntan, pirret, kelet, hånglandets tid, är förbi. Nu kör man på en gång! Kul en kvart, absolut! Men sen är spänningen borta. Krasst, javisst, men är det inte så?
Det är synd att par av idag har så bråttom. De missar så mycket. Man tror man vinner något, att få ha sex med den man älskar, men jag lovar, man förlorar så mycket mer...
Tro nu inte att jag är nån himla präkto som minsann höll på mig, eller iaf ALDRIG skulle erkänna något annat. Nono, jag gifte mig i klänning med plats för magen. Men vi väntade. Lääääänge. Därför vet jag vad jag skriver om! Jag är så tacksam och glad för de keliga, kämpiga, hånglande, skitsvåra åren!
Oavsett om man är 14 eller 29 år när man blir tillsammans, tror jag att alla förhållanden behöver gå igenom sina olika stadier. Även det barnsliga, tramsiga, hålla-handen-o-pussasaktiga. KärleksSverige hade mått bra av att låta kärlek ta tid. Det är inte för inte att det är fyra veckor advent innan julafton. Vi behöver väntan, pirret, pysslet och förväntan. Var rädd om adventstiden i ert förhållande, tids nog kommer det en julafton!

7 kommentarer:

Lotten sa...

Vilken fin krans! Är det lingonris den är gjord av?

Kram Lotten

ellinor sa...

Tack, ja det är min första krans och jag är faktiskt lite stolt över den. Nu har jag bytt bild på inlägget, men samma krans hänger lite längre ner på sidan här.

Det är lingonris och granris på en ståltrådsstomme.

Anonym sa...

Grattis på er dag!!9år Ojojoj!Blev det tårta eller?

Anonym sa...

TACK MAMMA!!
Ingen tårta, men väl en romantisk middag för fyra :)
Mannen min firar 9 årsdagen med att väga över 90, målet.

Anonym sa...

Man får gratulera!
Än har ni många många år kvar :)

Fy va liten man var egentligen. När man ser 13-14-åringar idag så är det ju skrämmande att vi var så små när vi blev tillsammans med domma dära småpågarna :) Haha. Ja livet förändras. Men än håller vi ju fast o det är väl det som är det viktigaste :)

Hälsa familjen
Kram

Anonym sa...

GRATTIS på 9-årsdagen..

Anonym sa...

Får först säga grattis (lite i efterskott men i alla fall) sedan tycker jag att det var många kloka ord i detta inlägget..

har också läst många klokheter av dig i Ikon..