fredag, december 5

HUSMÖDRAR PÅ FRAMMARSCH!

Är träffad mitt i prick av den här krönikan. LÄS DEN!
Men jag blir mer peppad är upprörd. Känner AMEN! HÄR KOMMER VI!! Starka och enade - ur vägen alla fiskpinnar ni har fått hård konkurrens!!
I somras däremot, då blev jag arg. Och ledsen. Jag hade skrivit en krönika för ett magasin och ombads skriva en tillhörande kort beskrivning av mig själv. Jag skrev:
"Inredningsgalen hemmafru med stor passion för loppis, rågkringlor och Ords. 16:3"
Varpå redaktören svarade:
"Jag funderar på om hemmafru är rätt ord. För de som inte känner dig vet ju inte om att du har två kids att hand om. Och i mina öron låter hemmafru ganska nedvärderande för kvinnor. Typ att det fortfarande är ett slavsamhälle för kvinnor. Även om jag absolut förstår hur du menar och att du säger det med glimten i ögat, men jag är osäker på om alla förstår det. Typ så."
Det gick en kall rysning genom hela kroppen. Slavsamhälle? Glimten i ögat? Jag var fullt allvarlig och beskrev precis den jag är. Visst, kanske inte just hemmafru var rätt ord.
Husmor är mer korrekt!
Därför blir jag peppad av den där krönikan. Folk måste börja få upp ögonen för att det finns kvinnor som vill ha ut mer av vardagen än BOB blandsaft. Som vill ha nått djupare, mer genuint. Som vill skapa med sina händer och uttrycka den person man är. Som inte finner sig i att ha ett hem identiskt med Miokatalogen sid 17. Som inte vill att någon annan ska blanda ihop MIN pepparkaksdeg, som vill umgås så mycket som möjligt med sina barn, som vill vara en av de som träffar barnet mest under dagen. Som vill odla sina egna dahlior och binda sin egen julbock av granris. Som tar tillvara på jordens resurser genom att återanvända de mandelkvarnar våra förmödrar en gång använde när de gjorde sina mandelmusslor.

EN NY GENERATION HUSMÖDRAR ÄR PÅ FRAMMARSCH - HÅLL I ER!

2 kommentarer:

Elin sa...

Du skriver så mycket kloka och tänkvärda saker. Jag gillar att du är du och är stolt över den du är!

ellinor sa...

Åh, tack så hemskt mycket!