tisdag, december 16

Klenät på tre sätt

Klenäter, eller klenor som de säger i syd, är verkligen jul för mig. Och vill man känna jul ska man göra jul. Så i dag har jag bakat klenor. På tre sätt. Degen skall ligga i kylskåpet under natten, och vårat kylskåp passade då på att gå sönder, så degen tillsamans med fil och mjölk frös. Det pallade den såklart inte, och några vanliga klenformar var inte att tänka på. Så jag tog fram mina pepparkaksformar och stansade ut synnerligen vackra klenor. På mitt sätt. Och vem bestämmer vad som är fel eller rätt..?! :)Men de svällde inte som de skulle i oljan och blev knäckeklenor. Nästa sats blev bra!
Innandömmet blev supergoda bebisstjärnor, populära hos de små!
Att baka klenor är riktigt kul, och aldrig har jag kännt av sådan innerlig jul!
Recept finns i de flesta äldre bakböcker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant! Ser ut lite som små munkar, men är så fina!