måndag, december 15

Jag drömmer om en jul hemma

Som ni säkert har förstått värnar jag mycket om familjen, om hemmet, regler och rutiner, om mat på fasta tidpunkter, att göra saker tillsammans, njuta av och se glädjen i det enkla och leva i takt med årstiderna.
Det är därför med högst kluvna känslor jag närmar mig julen. Å ena sidan, fantastiskt att under några dagar åka ner, träffa släkten och ha super nära till alla nära och kära.

Å andra sidan vill jag ju dela julen HÄR. I VÅRAT hem. Med juldagsfrukost vid samma köksbord som vi äter måndagsfrukost och onsdagsmellis kring. Med julgran som hela familjen klär tillsammans. Med ny duk på köksbordet och levande ljus i alla rum. Med hemmet fullt av släkt och vänner vid makens födelsedagskalas, som tittar, uppskattar och säger ”Åh, så fint du har gjort det” och ”Åh, vad gott du har lagat”. Med möjligheten att efter julaftonsfirandet kunna sno av sig strumpbyxorna på sitt eget dass och sätta sig i soffan med sin älskling, knäcka en nöt fast timman är sen och stolt begrunda den vackra (raktstående) granen.

På något sätt känns inte hemmet helt när ingen bor där över julhelgen. När ingen firar högtid i vardagsrummet. När rummen fylls av förberedelse men inte av det färdiga, vördnaden, högtiden. När dessa två komponenter inte får mötas.

Efter att ha grubblat, ledsnat, bett och insett att jag, vi nog börjar bli vuxna har gubben och jag klurat på en kompromiss. Vi börjar julen NU! Vi tar hem en gran som vi klär tillsammans, bakar klenäter, vörtbröd och knäck, bjuder hem vänner och ordnar med julfest. Så får det bli! En vecka av högtid och fest börjar NU!

Inga kommentarer: