fredag, december 5

Om 30 år: Storbystad bonnafarmor runt 65 som alltid undrar: "Ska du ha nårra ägg?"

Det är fredagskväll och jag kör ihop degen inför morgondagens pepparkaksbak. När jag står där börjar jag drömma, fantisera. När jag blir farmor skall jag vara Farmor med stort F.
Vi ska ju ha fyra pojkar gubben och jag, vilket ju genererar i en hel massa barnbarn att vara farmor och farfar åt. Vi ska bo på en rejäl täppa i ett härligt litet gult trähus med gröna knutar och stort kök med en liten katt. Och varje år, strax före jul ska jag ha en veckas pepparkaksbak med alla barnbarnen. Tre barn åt gången blir lagom. Det blir roligt! Jag ska koka soppa och baka bröd som räcker till hela veckan (det är den enda gången på året de flesta av barnen får för sig att äta soppa - måste vara stämningen...). Så ska vi baka. Kavla och stansa ut. Och jag ska spara alla mina pepparkaksformar och då kommer de va jättegamla och flickorna kommer ääälska min fina änglaform och alltid vilja baka med den. Så blir det tjaffs. Sen får de turas om. Farfar går och granskar arbetet, smakar en kaka och berättar om när han var liten påg och bakade pepparkakor hos sin mormor och morfar, samma story varje år, för varje omgång ungar. Vi veeet, tjatar barnen. Så blir det mörk och myysigt och farfar går ut och tänder lycktorna på verandan. Det luktar pepparkaksbak långt ut på vägen där tillslut mina svärflickor kommer åkandes och hämtar hem sina telningar Jag får en julgrupp och choklad. De är så fina, mina flickor. Alla barna får med sig sina egna kakor i varsin liten burk som de har med sig från år till år. Sen är farfar och jag så trötta så vi stupar i säng. "Det är skönt och lägga sig" säger vi. God natt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oh vad härligt det låter! Jag har precis kollat på barnen i bullerbyn o är i stämning( även om det var sommar avsnitten jag kollade på..)
Se till att hitta denna lilla stuga nära oss.
Malin

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHH VA ROLIGT att fina frun vill skriva en rad till mig. Det värmde gott i hjärtat! Jag har läst om julen i bullerbyn och ja, det är kanske något präktigt för min smak, men det är ju lite härligt det med!
Minns du när vi bakade pepparkakor? Det var roligt. Och vi lånade plåtar av snälla granntanten, hon blev så glad.

Hoppas vi ses snart!
Ellinor

Anonym sa...

Och jag som kvittrade på engelska idag att jag har two grandchild, two boys ojjojoj och nu ser jag deras barn baka pepparkakor framför mig.Snälla ta hem mig från hemmet en av dagarna,jag kan sitta och sköta ugnen,Ä då e jag bara 70!(; Helt underbara framtidsutsikter!Man blir vad man tänker!Just sånna grandmothrar behövs!

Anonym sa...

Jo, mamma jag tänkte - kan inte du ta med flanellografen o berätta om julevangeliet medans vi mumsar på pepparkakor och lussekatter. När jag blir farmor är ju DU i den rätta "farmoråldern" (och nu är min fyra-söners-farmor-idelbild identisk med Fru Svinön)och där passar flanellen in, tycker jag... Åh, jag får gåshud....

Anonym sa...

Jag bara ler med hela ansiktet när jag läser om dina tankar och planer...så mysigt =) //MB