fredag, maj 22

Det är saligt att samla citron

Jag hade sex citroner utan skal i kylskåpet, vilka jag tyckte det var synd att slänga. Så jag passade på att prova göra egen lemon curd. Är du ett Lemon curd fan ska du absolut göra den själv. Den i affären innehåller myyyyycket mer än bara ägg, socker, citron och smör. Det är till och med så att Ica fick dra in sin lemon curd för den kunde innehålla spår av ägg... Det kan man ta som en varning på mer än ett sätt.
Bred din kräm på en marängbotten, täck med vispad grädde och rikligt med jordgubbar.
Eller lägg på nygräddade scones till ditt eftermiddagste. Eller fyll dina muffins med härlig citronkräm, eller lägg mellan sockerkaksbottnar till midsommartårtan.

1 dl nypressad citronsaft (ca 1½ citron)
1 msk citronskal
3 ägg
1 ½ dl strösocker
100 g smör (ej margarin)

Tvätta citronerna och riv skalet fint. Pressat ut 1 dl citronsaft.
Blanda ägg, socker, citronsaft och citronskal i en rättså tjock glasskål.
Sätt glasskålen över ett vattenbad och vispa lemon curd-smeten konstant tills den börjar tjockna. (det tar sin lilla stund)
Tillsätt smöret i mindre bitar under vispning.
När lemon curden är en jämn smet så silar man bort citronskalen.
Häll i väl rengjorda burkar och förvara i kyl.

3 kommentarer:

Lina sa...

Åh, det måste jag ju bara prova!

Lisa sa...

Jag undrar hur det är möjligt att ha sex citroner utan skal i kylskåpet, samtidigt?

ellinor sa...

Haha.. Ja, svaret på den frågan stavas EXAMENSFESTBAK med citronskal!