tisdag, maj 19

Vanligt bordsmargarin innehåller så mycket fusk och kemikalier så hade vi bara vetat vad i stoppar i oss hade vi slutat köpa det på en gång. På aktavara.org kan man läsa mer om detta.
Jag vill ha smör som är naturligt och fritt från industriella tillsatser. Därför blandar jag till det själv.

Såhär gör du ditt egna hälsosamma smör till mackan.
500 gram smör
3 dl rapsolja
knappt 1 dl vatten
Kör ihop det i en matberedare, eller med degkrokarna på elvispen eller med en stavmixer.
Förvara i burk med lock och ställ i kylskåp.

6 kommentarer:

Susanne sa...

Bra gjort! Detta ska jag "apa efter". Hur länge håller det i kylen? Länge va?

ellinor sa...

Jamen gör det! :)
Hrmm, hur länge den håller? Kanske någon av mina läsare har bättre koll än jag? Mamma?

mamma sa...

Jag tror det håller sig länge,skulle tippa minst en månad eller mer.Hos oss har det aldrig chans att vara så länge.Egentligen bör det väl hålla så länge som hållbarheten på smöret.Vacker blid!

Malin sa...

Ville bara säga att jag bakat rågkringlor idag, mmmmm

Linda D sa...

Åh, Ellinor! Du är så duktig på att upplysa om viktiga saker.Jag ska verkligen göra mitt eget bordssmör nu! Ett stort plus är ju att det är möe vackrare på bordet med en skål eget smör än ett plastpaket...

Kram "hemgruppsLinda"

ellinor sa...

Tack mamma.
MALIN: HAR DU!! Vad glad jag blir att du vågade prova. Det är inte alla som är med i rågisens fanclub, men once you´ve turnd kringla, you´ll always be a pingla...
LINDA: Åh, vad glad jag blir för din kommentar, du troga, underbara läsare!! Det är så jättevackert med en emaljerad skål, men tyvärr måste man ju ha tätslutande lock. Så numena huserar en ikeaburk smöret. Vackert för hjärta och kärl är det iaf. Och känslan av att inte gå på margarinföretagens sk "nyttigheter", den är stor..! VI SES!