tisdag, maj 26

Sex på bordet idag igen!

I dessa skiljsmässotider har alltombarn.se varit bussiga att knåpa ihop 8 tips för relationen. Så håller du kärleken vid liv. 7 av de 8 relationsråden innehöll ordet sex. Även fast alla råd inte var tips för bättre sexliv, så var det därifrån råden utgick. Från sexet.

Nog för att sex är kul och samlivet en viktig del i en kärleksrelation, men när många par knappt hinner ses mer än i dörrahålet, håller kontakten via sms i stil med "köper du hem mjölk?!" och när de efterlängtade samtalen främst handlar om vilken värmepanna man ska sätta in eller hur man ska göra med ungarnas födelsedagskalas, och när man är så trött kl 22 att man stupar i säng (eller titta på CSI), är det orealistiskt att ge relationsråd som utgår från att ha sex. Jag tror man först måste utgå från livet och kärleken till sin man/kvinna.

För de allra flesta, tror jag, behöver en finns en bro mellan vardagsstressen och "anspela på sex. Lust föder lust".

För att lust överhuvudtaget ska födas tror jag att många av oss har ett behov av att känna sig älskade och viktigast i världen. Och hur gör man för att ens partner ska känna att man älskar honom/henne?
Ja, det får man prata om!
En del kankse känner sig uppskattade när de får en spontan present.
Andra vill ha tid med varandra, kunna prata, lyssna, umgås.
Hos en del pirrar det till när man får en kram, eller en hand dragen över ryggen,
andra känner sig älskade om den andre plockar ur diskmaskinen.
Och vissa säger "Jag behöver höra att du älskar mig".

Det är sällan vi har samma behov som vår partner och just därför måste vi prata med varandra och berätta hur vi vill ha det. När vi sedan vet hur läget ligger blir det kanske lite lättare att där, mellan knattefotboll och släktkalas, visa den kärlek vi ändå känner för vår älskade livskamrat och som behövs för att hålla kärleksrelationen vid liv, ja kanske till och med brinnande.

Krångla inte till det, det är mitt tips! För allt i livet, egentligen. Allt behöver inte vara så flashigt - en stund tillsammans i soffan med varsin kopp kaffe kan vara den underbaraste stunden på dagen.

3 kommentarer:

Lina sa...

Bra skrivet! Jag kan inte annat än att hålla med! Ha det gott!

fingerspitz sa...

Min lärare på skolan har forskat om parrelationen och kommit fram till ungefär det samma som du skriver.

Kommunikation och kravlös sensualitet är hennes lösning.

ellinor sa...

Intressant!
Ja, klart det piggar upp med liten sensualism.. :)