måndag, december 21

Julmüsli

Efter julens alla gottor brukar jag tänka att man skulle samla ihop alla julrester och göra müsli av alltsamman. Överblivna fikon, kanel, julnötterna..
Men eftersom vi sällan ha så många goda rester kvar gör jag min julmüsli nu medans skafferiet är fullt.


I stor burk müsli

1 liter blandade gryn o flingor (havregryn, rågflingor, dinkelflingor osv) eller vanlig basmüsli från affären
2 dl blandade julnötter (valnötter, pecannöt, hasselnötter o allt vad de heter)
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl kokos
2 nävar fikon, klippta i lagom storlek
2 msk rapsolja
2 msk honung
½ dl vatten
pepparkakskrydda

Sätt ugen på 200 grader
Häll upp grynblanning, nötter o kokos i en långpanna och dofta över pepparkakskrydda, rättså rejält. Blanda honung, olja och vatten och blanda så honungen löser sig. Häll på müsliblandningen och rör om ordentligt.
Stoppa in i ugnen och rosta en stund. Rör om då och då.
Klipp dina fikon (eller om du inga har, ta fram russin/tranbär eller annnan torka frukt) och blanda ner dem tillsammans med linfrö och solroskärnor.
Lägg i burk med tätslutande lock!

3 kommentarer:

som inte ätit mysli på veckor sa...

mums i min mage...med fikon..mmm...

ellinor sa...

Tänkte på dig som inte ätit mysli på veckor när jag skrev fikon.
Som om jag skulle ha det hemma, hoho! Men du, ju.

Therese sa...

Ja, nu är man sugen på lite nyttigt efter helgernas sockerchock.. Bra recept!