tisdag, februari 24

När barnen har somnat...

...och man ska ha det lite myyysigt. Då kan man fixa dessa superenkla och gudomligt goda äppelmackor, att mumsa på tillsammans med sin älskling medans man spelar spel eller tittar på House...

Bred smör på en några skivor vitt formbröd.
Skala och dela ett äpple i klyftor och lägg 3-4 klyftor på varje macka.
Strö på rejält med socker och pudra över kanel.
Lägg på plåt och stoppa in i ugnen, 225 grader en liten stund, tills de blivit frasiga i kanten.
Luktar ljuvligt i hela lägenhten och smakar det samma. Drick en stor kopp te till, det gör dig gott!

Psst.. Visst är den fin min kopp med stort fat (med plats för kvällsäpple/rågis/mjuk pepparkaka) Jag fick den av min påhittiga man i Alla Hjärtans dagspresent.

5 kommentarer:

Anonym sa...

De va dethär med äppelmackor... skulle bara säga att dom första som gjordes...ja då skar jag äpplena tvärs över o fick med både skal o kärnhus det gick fort o hela plåten full för vi var ju ett stimm på den tiden. Och förresten gick dom att äta dan efter kalla. Så roligt adtt dom lever kvar o har förfinats. gmm ja vi njuter av dom nu me men inte plåten full! Men förresten underbara om man får oväntat främmat o skorpburken e tom

Anonym sa...

Åh, så romantiskt du talar. Jag vill också ha ett stimm... :)Jag visste inte att det var du som hade uppfunnit dem, trodde det var något som folk åt...
Men, hos oss gick de inte riktigt hem "Äppel? På mackor?" Men hade jag skurit väck kanterna som blev något hårda, alternativt köpt rostebröd, hade det nog fallit i godare jord.
Men jag gör ett nytt försök! För fint är det, med äppelmackor. Vardagsfest. Och varför är det så att de förknippas med kvällsfika? Ja, jag skulle aldrig ens komma på tanken att tillreda dem mitt på dagen...

Anonym sa...

De funkar utmärkt t eftermiddagsfika, vi har provat! Vi har även hoppat över att strö socker på och det funkar bra det med!

ellinor sa...

Ok, om du säger det så... ;)

jan johansson sa...

Hejsan!! Jag var mkt intressant av din kopp samt fat.. Och undrar var din man köpte?
Jag är mkt intressant denna Kopp...
Hör av dig...