måndag, februari 16

SPORTLOVSBOLL

Så har våran sportlovsvecka kommit och det firar vi med massor av pulkaåkning och chokladbollebak. Det är fantastiskt barnsligt härligt med kletiga små knubbiga händer - ett sportlovsmåste mellan pulkaåkning och snöbollskrig, skulle jag vilja säga!!

Jag har inget specialeditionrecept, men om du mot förmodan saknar bakbok hemma följer här barndom i receptform:

Ett gäng chokladbollar
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk starkt kaffe eller vatten
5 dl havregryn
Garnering: Kokosflingor, pärlsocker, eller annat tjusigt

Rör ihop smör och socker. Rör i kakao, vaniljsocker, vatten och havregryn. Forma runda bollar och rulla dem i kokos eller pärlsocker. Låt stå i kylen en stund innan servering. Mumsigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va sugen jag blir....mmm..vilka stoora chokladbollar..mmm

ellinor sa...

Stora? Jomen jag köpte ju dem nere på kondis o la dem på ett av mina fina fat...
Näääääääää!!
I like it big. Eller minimini.