måndag, februari 1

Goda Grovbullar med rågkross o keso

I dag bjuder jag på superbullarna som minde husförsamlingsmöte. Ett riktigt höjdarrecept enligt min mening. Rågit grova och härligt saftiga är de på en och samma gång. Dessutom har de upp till ett par dagars längre fräschhet än vanliga hemmabrödbullar.

16 Goda grovbullar med keso
3 dl vatten
1 dl rågkross
25 gram smör eller margarin
50 gram jäst2 dl vatten
½ dl keso
1 msk sirap
1 tsk salt
ca 12 dl Lantbrödsmjöl 4 sädesslag
-
Koka upp vatten och rågkross.
Ta av kastrullen från värmen, lägg på lock och låt krosset svälla i 5 minuter. Häll över det i en degskål.
Smula ner margarinet i degbunken och tillsätt vatten, sirap, salt.
Låt degvätskan svalna till den är fingervarm.
Smula ner jästen och rör om så den löser sig. Tillsätt nästan allt mjöl och knåda ordentligt. Tillsätt sist keson och knåda in den i brödet (Jag tillsätter den sist för att jag vill behålla kesokulorna hela)
Lägg en bakduk över bunken och låt degen jäsa i 30 minuter.
Ta upp och knåda den på ett mjölat bakbord. Dela i 16 bitar och rulla till bullar. Doppa i lite mjöl så får ser bullarna charmligt rustika ut. Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk 20-30 minuter. Grädda mitt i ugnen, 225 grader i 10-12 minuter.
Låt dem kallna på galler under bakduk.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man inte få receptet på björnbärsmarmeladen också!? =) kram!

Maria sa...

JAG-BLIR-HUNGRIG!!!! =)

Come again sa...

Det låter fantastiskt idylliskt! :)

Kram!

Erica sa...

blev så himlans sugen på att testa å baka bröden, men hittar inget rågkross i min affär... är det ovanligt eller bor jag bara på landet? =P kan man ersätta med annat?

ellinor sa...

Hej Erica,
Rågkross är hemsk vanligt - mysko att det inte fanns.
Kolla i nån mer affär. Vet faktiskt inte om man kan ersätta med något annat. Men är du sugen på att baka har jag massor av sammriga brödrecpet utan rågkross. Kolla under fliken BAKA.
Lycka till

ellinor sa...

smarriga brödrecept menar jag såklart :)

Erica sa...

got that =) hitta de faktiskt nu i tredje affären... fick åka in till "stan". Så imorn ska de bakas =)

Krickelin sa...

Vad massa bra recept! Ska göra både mermelad och grovbullar. :) Och du, jag skulle verkligen behöva lite naglevård jag också, eller massa fet kräm i alla fall, för mina ruskigt nariga händer.;) Ha det fint.

Erica sa...

riktigt gott bröd det där, länkar ditt inlägg från min blogg om de e ok.

Karin sa...

Jag har också provbakat. Supergott, gick helt klart hem hos oss :)