torsdag, januari 28

Husförsamlingsmöte

Född på landsbyggden, är jag uppväxt med husförsamlingsmöte. Det är som husförhören i Lönneberga, fast utan husförhör och lilla katekesen - fast med lika mycket mat! Smörgås. Smaka bara på ordet - det godaste och mest hemtrevliga fika jag vet. Mycket mer gediget än dagens ängsliga kladdkakor med glass.
-
Åh, det luktade så gott i stugorna, varmt, nybakat och vördnadsfullt. Bondfruarna hade bakat brödbullar om förmiddagen, skivat gurka, lagt upp skinka, plastat in och gömt i kylskåpet. Ibland var till och med dörren till köket stängd, och det var ju extra spännande.
Hos oss (eller var det hos mormor?) var brödet givet. Och en gång köpte mamma en burk björnbärsmarmelad och jag minns att det var väldigt märkvärdigt (hur gammal var det nu jag sa att jag var?) Oj, vad jag åt marmeladsmörgåsar den kvällen.
-
Ikväll har vi haft husförsamlingsmöte här - den moderna varianten, med kladdkaka och glass (folk har nyss ätit middag). Men jag bakade brödbullar och kokte björnbärssylt ändå - för att få den där rätta känslan liksom, stugvärmen. Den njöt vi av till kvällsmat.
Och nuförtiden har man ju fått annat att njuta av på husförsamlingen - och jag ska inte skriva andlig spis - Jag skriver gemenskap, bön och lovsång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. blev väldigt glad av ditt inlägg!

Maria B sa...

Bild nr 2,, är de den du menade med jordnötssmör eller? Det blev förresten inte den, de blev heller ingen kladdkaka ;-D Du får se och smaka imorgon 8-D