måndag, januari 18

Nyponbullar

Förr, när det var hårdare tider i landet, tog man vad man hade över och hivade ner det i bröddegen. Överblivna potatisar, morötter, ja nu kommer jag inte på mer. Detta är i varje fall precis vad jag gjorde idag. Vätskan i bröddegen behöver ju absolut inte vara bara vatten eller mjölk. Nyponsoppa, tomatjuice eller must funkar alldeles utmärkt och blir dessutom riktigt gott!

16-20 st

75 gram smör
5 dl nyponsoppa (har du bara 2 dl fyller du upp med vatten till 5dlsträcket)
1 pkt jäst
2 tsk salt
½ dl keso (men bara om du har hemma, funkar fint utan)
3 dl havregryn
9-10 dl kärnvetemjöl med fullkorn

ev ägg o frön till garnering

Smält smöret och häll i nyponsoppan, värm tills vätskan är fingervarm.
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt salt. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt nyponen och rör om. Blanda ner keso, havregryn och det mesta av mjölet. Blanda ordentligt till en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, det tar ungefär 40 minuter.
Tippa upp degen på ditt bakbord och knåda lite lätt. Dela degen i antingen 16 eller 20 bitar, beroende på hur stora bullar du vill ha. Jag bakade 16 st. Rulla till bullar och lägg på bakplåsapapprad plåt. Låt jäsa igen, ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Om du vill kan du pensla med ägg och strö på lite sesam, valmöfrön eller havregryn.
Grädda dina nyponbullar i ca 10 minuter. Låt dem svalna under bakduken.

3 kommentarer:

Maria sa...

Låter så gott!! Blir baksugen!

Linda sa...

Wow.. julmust menar du?? Jag borde bli bättre på att baka, är alldeles för lat för det hela..

ellinor sa...

Förlåt linda, har glömt svara.
I ärlighetens namn har jag aldrig provat baka med julmust, min kille har bakat sockerkaka med DrPepper och det funka fint :)
Men när man bakar vörtbröd använder man ju svagdricka eller porter och det är ju typ samesame. Först skrev jag öl, men med sådnana drycker vill jag inte ha något att göra, så jag ändra till must.