måndag, januari 18

Morgonandakt?

Jag vet inte hur det är hos er, men i vår familj är vi jättedåliga på det här med familjeandakter. Visst, Gud som haver vid nattningen, Hallman, Tärnvind, Tigern o hela den baletten, men inget djupblodigt liksom.
Vi har varit bättre absolut, men problemet är att vår pojk tycker Barnens bibel är så förfärligt tråkig. Och jag vet, det har med min inställning till Barnens bibel att göra. Och ja, jag tycker inte ett dugg om de bibelvarianter vi har hemma. Jag blir så arg och upprörd på de stackars författarna som suttit och plitat ner det som ska ge våra barn deras andliga livs. Ofta ger de en så konstig bild av Gud, utesluter viktiga händelser och aspekter, eller så är det alltför ingående vad det gäller demoner och andeutdrivningar - något jag tycker är olämplig läsning för 3,4,5 åringar.

Men! Jag/vi vill ju såklart att våra barn ska lära känna Bibeln och dess berättelser. Ge bild och historia åt den som vi ber till och pratar om, sjunger och dansar om varje dag.

Det är ingen lätt bit detta, men jag har hittat en lösning som funkar fint just nu.

Jag plockade fram Ylva Eggehorns gamla goding och började läsa den vid frukost (eftersom somliga vaknar 5 har vi gott om tid för frukost). För mig själv. Och vet ni, jag tycker den är riktigt bra! Och de små frukostätarna blev såklart nyfikna och jag började läsa högt medan de åt (med macka i handen sitter de garanterat kvar...).
Så pratar vi lite om det vi har läst. En fin start på dagen, på vägen.

Men snälla, kan vi inte prata om det här - HUR GÖR NI MED ANDAKTEN MED FAMILJEN??

7 kommentarer:

hillevi sa...

Var och lyssnade på en inspiratör i helgen. Hon sa att det var viktigt att barnen såg när vi föräldrar har vår personliga andakt för annars vet ju inte barnen om att vi har någon.Ofta är det ju skönt att passa på när barnen sover eller inte är hemma.
Hon sa också att det var viktigt att ha andakt tillsammans som familj och inte bara vid nattningen.Jag tycker du har hittat ett bra sätt,du gjorde barnen nyfikna.Har aldrig tänkt på att man kan läsa för dem när de äter,de var bra!

underbaraclara sa...

http://www.charlotteulander.com/?p=1644

Här kanske finns ett tips!

Maria B sa...

Jag har funderat på ett bra svar men känner att en god diskussion när vi träffas blir nog bättre,, har ju så mycket jag vill skriva och det är ibland svårt att få ut allt i text,, Ses snart min vän 8-D

Maria B sa...

Glömde skriva att honungs macka är det godaste jag vet,, Fast jag vill ha smör under honungen för då blir det så där krämigt och gott 8-D

ellinor sa...

Hillevi: Tänkvärt! Ja, oftast passar man ju på när ungarna sover och man får lugn och ro..

Clara: Wow, vilket klockrent tips - Tack!

Maria: Den diskussionen ser jag fram emot.

Åsa-Karin sa...

Jag brukar ha en lite stund med våra barn på tumanhand på kvällen innan de somnar. Vi har en barn bibel med ganska korta berättelser som jag läser för vår tös. Sen ber vi. Ibland ber hon själv med egna ord ibland inte. Vår stora grabb gillar Barnens Bibel skarpt så jag brukar läsa ett kapitel på kvällen. Ett sätt att göra dem delaktiga är att de får berätta vad vi ska be om. Att själv formulera bönämne, tror jag, lär dem att se att Gud verkligen ger bönesvar! Det gäller ju förståss att tala om att nu har vi fått bönesvar, nu får vi tacka också... Jaja vi kan väl fortsätta diskussionen över lite tacos? :-)

Ellinor sa...

Åsa-Karin: Denna kommentar hade jag inte sett, var kul!
Inspirerande. Jag fortsätter gärna. Känner att vi är på rätt väg. Då och då hörs glada "Kan du inte läsa liiite till"
Vi hörs!