tisdag, januari 5

Penne ai Fagioli

Egentligen är jag väl sådär på att laga mat, men då jag hittade detta hyfsat fräscha pastarecept
tänkte jag fjäska lite för mina pastaälskade släktingar genom att bjuda på denna italienska bönpasta, reviderad av mig själv. Kanske kan vara något. Varsågod!
-
400-500 gram pasta, snäckor, penne eller fusilli
2 msk salt
2 schalottenlökar
1morot
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
2 msk olivolja
1 paket bacon
½ burk cannellini bönor (eller någon du gillar bättre)
riven parmesan (eller vad du har i kylskåpet)
massor av färsk oregano (antar att torkad också går bra..)
olivolja
-
Koka pastan
Skala o hacka all lök och moroten.
Lägg smör o olja i en stekpanna på medelvärme och lägg i grönsakerna o stek tills de har mjuknat. Häll av o stek sitt bacon.
Häll av den färdiga pastan i ett dukslag.
Häll grönsaker o bönor i stekpannan, rör om och låt bli varmt. Svep ner pastan. Blanda om.
Lägg upp alltsamman på fint fat, ringla över olivolja, riv parmesan och strö på tillsammans med riklig näve oregano.

Inga kommentarer: