tisdag, januari 12

Puttrande maskiner..

Det är nånting visst med puttrande hushållsmaskiner. Symaskinen, elvispen, kaffebryggaren, hårfönen, skruvdragaren eller matberedaren.
Man hör att det är något på gång.

Tidigt, tidigt i lördagsmorse (då vår blivande mjölkbonde 1½ år, som vanligt väckte mig kl 05) fick jag ett intensivt sug efter att sy. Och då ett projekt som inte tog så lång tid utan gick att slutföra innan det var dags för frukost. Men jag ville ändå labba med tyger lite och då kom jag på hur mycket vi behöver en ny duk till brödkorgen.

Min symaskin är som en grälsjuk hund. Eller ett litet barn. Har man varit ifrån den för länge ska den trilskas och straffa en för frånvaron. Hunden går in och pinkar på finrumsmattan, ungen lägger sig på golvet och gallskriker, syskonen börjar bråka och symaskinen hostar, trasslar in sig och går och går långt efter det jag slutat trampa.
Det är någon konstig syskonbråkig relation jag har till den där maskinen. Men efter en god stund, när vi bekantat oss med varandra lite, förlät hon mig och lät mig sy klart den där duken innan frukost.
-
En av de finaste ljudkombinationerna jag vet, är denna symfoni.

5 kommentarer:

Michaela sa...

Min 1 ½-åring har också bestämt sig för att 5-snåret är en bra tid att börja dagen med. Det finns delade åsikter om det!

Maria B sa...

Här om dagen gav S (den yngre) mig sovmorgon till 09:30 De du 8-D

Maria B sa...

Vilken fin duk förresten, Imponerande att lyckas med något sådant på morronkvisten,, Förresten skulle faktiskt din yngre knodd bli bagare/konditor... Vi börjar ju också ganska tidigt 8-D

Maria sa...

Härligt att hinna med ett projekt innan frukost trots en trilskande symaskin. Duekn blev mycket fin! Jag blir sysugen!

ellinor sa...

Michaela: Ja, visst är det skönt att komma igång med dagen i tid... ;) *inte!*

Maria B: Bagare är ju faktiskt ingen dum idé, han är ju reda på god väg. Ska hälsa och tipsa!