söndag, januari 10

Chokladsega pollymuffins med polkagristopping

Fina bloggaren Tea på Söta saker har startat utmaningen Månadens sötsak. Varje månad bestämmer hon ett gemensamt baktema, och sedan är det upp till alla härliga bagerskor där ute att knåpa ihop något gott på det givna temat, ta en bild och lägga upp på bloggen. I slutet av månaden sammanställer Tea själv allas bidrag på sin egen blogg. Rolig idé tycker jag.
Månadens tema är polkagris och här är mitt bidrag:
-
Chokladsega pollymuffins med polkagristopping
10 stora eller 15 små muffins.
f
100 gram smör eller margarin
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
20 pollygodisar
2½ dl vispgrädde
½ dl polkagrisar
-
Ställ muffinsformar i en muffinsplåt.
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingrediensrna och sist matfettet.
Dela pollysarna på mitten och lägg 2-4 fyra delar i varje form. Fyll sedan formarna med smeten, men inte till mer än 3/4.
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 minuter (beror på storlek) Muffinsen ska vara kladdiga när de kommer ut. Ställ att svalna, gärna i kylskåpet om det behövs.
Lägg under tiden dina polkagrisar i en platspåse och krossa sönder dem med en hammare. Vispa grädden. Fyll varje muffins med en klick grädde och strö över polkagriskrosset. Elegant och härligt seggott!

2 kommentarer:

Emma sa...

Åhh jösses vad gott detta såg ut. Sugen på att baka :)

"rica" sa...

WOW vad gott det såg ut. Får pröva det någon gång. ang mitt bidrag så har jag inte kommit på receptet själv mamma gör dem men med block choklad jag kom bara på att man kanske kan göra på marabou choklad man kan säkert göra med smak på chokladen som passar till polkagris såklart det kan säkert bli gott. Ses på lördag.