torsdag, januari 28

Müslistjärnor

Detta är ingen kaka för godisgrisen (eller så är det just det). Denna är nyttig rakt igenom och ett utmärkt kompliment till smoothien eller fruktsalladen. Om du undrar när 4 msk honung blev "nyttigt" så kan jag tala om att det är kolungt med sockret när det är omgivet av så mycket fibrer som hjälper till att hålla sockret på plats.

1½ plåt müslistjärnor
4 dl havregryn
½ dl kruskakli
3/4 dl nötter
½ dl russin
1 msk sesamfrö
1 msk linfrö
2 msk grovt rågmjöl
(ELLER 6 dl müsli - färdigblandad från affären - inte hårdrostad)
90 gram smör eller margarin
4 msk honung
1 msk kanel
1 ägg
½ tsk vaniljsocker
3 msk solrosfrön
4 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
Smält smör och honung i en kastrull. Tillsätt kanel.
Vispa ägg och vaniljsocker. Rör ner smörblandningen och rör om. Blanda vetemjöl med bakpluver och tillsätt det, samt alla andra ingredienser. Rör om ordentligt och klicka ut på plåt.
Jag använde mig en pepparkaksform och tryckte ut degen i den.
Grädda i ugnen, 200 grader ca 8-10 minuter. Låt svalna och stenla till på plåten.

7 kommentarer:

hillevi sa...

Dom skall jag baka medans bröna jäser idag!!

ellinor sa...

Shit va snabb du är!
Jag ska prova rågkrossbullar med keso idag, blir så saftigt och härligt rågigt gott!
Ha det så bra idag!!

hillevi sa...

Så goa dom blev!!Det är inte sista gången jag bakar dom inte.:D

ellinor sa...

Haha, va kul!
Perfa med dirket respons. Egentligen borde man låta någon annan prova ens recept innan man lägger ut dem till allmänheten såhär. Så, phju, det funkade även i andra ugnar..

Emma sa...

Dom där såg ju goda ut, och nyttiga... kanske jag ska testa :)

ellinor sa...

Jag måste bara säga - dessa kakorna är verkligen urläckra!
Man annnar inte ens att de är alldeles supernyttiga. :) Då är ju förvisso havregryn, nötter o kanel min absoluta favvo. Bara äppel, kaffe o vaniljsås som saknas!

ellinor sa...

Jag måste bara säga - dessa kakorna är verkligen urläckra!
Man annnar inte ens att de är alldeles supernyttiga. :) Då är ju förvisso havregryn, nötter o kanel min absoluta favvo. Bara äppel, kaffe o vaniljsås som saknas!