fredag, januari 15

Och med kladdkaka menar jag...

...dessa nötchokladrutor som är så goda att man inte tror det är möjligt.
Kombinationen hasselnöt och choklad är min all time favourite, och dessa kakor bakar jag bara när det ska njutas riktigt ordentligt, för jag lovar - det går inte att bara äta en...
-
En liten plåt nötchokladrutor
100 gram smör
1½ dl socker
1 ägg
½ tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1 1/4 dl vetemjöl
100 gram hasselnötter
-
Hacka hasselnötterna. Rör smör och socker smidigt. Tillsätt ägget och rör om. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda ner i smeten. Tryck ner smeten i en liten bakform ca 20x35 cm, strö över de hackade nöttera och tryck till så de fäster ordentligt.
Grädda mitt i ugnen, 200 grader, ca 15 minuter. Det är bara supersmarrigt om de fortfarande är lite kladdiga när de kommer ut. Skär i rutor medans kakan fortfarande är varm.
Går utmärkt att frysa och allra godast är faktisk dessa läckerheter medan de fortfarande är lätt frusna.. Som sagt, omöjligt att bara äta en..

9 kommentarer:

Lotten sa...

Mm dom ser underbara ut! Ett recept jag skall testa och bjuda min chokladtokiga bror på ;-)

Trevlig helg!

Birgitta sa...

Dengoda rutan har varit en favvis sen barnsben då den bakades vid festliga tillfällen inte såå ofta alltså. Min mor bredde ut smeten så tunt de gick o då blev de lite på andra plåten oxå. Men kakan blev spröd o knaprig. Hon skar den på skrå. Och det blev alltid lite kanter över.... Så kul med recept lika men ändå olika o lika gott!
Förresten var en kusin hos en tant o skulle få baka chokladbollar. Tanten ville promt in i ugnen med dom. men ack då blev de nåt helt annat! så kan det gå

Ellinor sa...

Jag måste bara säga att de där lövtunna på skrå är något alldeles alldeles extra. Festligt!

Roligt det där med recept som hänger med, i generation efter generation. Fast med varje led tillkommer också ett mått av... ska vi kalla det lathet? Orka kavla tunt och få det så där fint. Orka räkna ut hur man får kakorna så där finurligt clowntaggiga.
Ah, vi kör ner degen i en liten braspanna och skär i jämna rutor.
Jag talar förrresten bara för mig själv! :) Kanske kusinbagarna har mer finlir kvar i blodet..

Faktigt låg det, just denna gång, en tanke i att skära kakorna i rutor. Då skulle det inte bli några kanter att nalla.... Så kan det gå.

Birgitta sa...

Ja igår på träning för tillväxt fick jag lära mej att vi måste släppa fram nytänkande för att nå målet. -det gäller så klart hela livet fast det är svårt att lära gamla hundar att sitta heter det! Men när det gäller bakning o sånt är kortaste vägen rätt...man får ju inte förlora tid på petitesser! Kram gmm

Caroline Arnström sa...

Har du skaffat glasögon?? Va fin du e :)
Kram

ellinor sa...

TAck Lina!

Emma sa...

Den här har hängt med från barnsben även för mig men i samma variant som denna. Den har dock varit förknippad med julen hos oss och iår var jag tänkt att baka den själv, men blev lat...Nu fick jag upp baklustan igen tack vare dig, och sån tur att jag då hade alla ingredienser hemma! :D

MISSAN sa...

Åh såg jätte smarriga ut älskar att baka så blir nog dessa nu nån dag.
Kikade in i din blogg ,jättefin bra inlägg och kul med massa recept =)

mvh melissa
only-me-missan.blogspot.com

ellinor sa...

Va ROLIGT att en är barndomsbekant för fler!
I denna variant, jag brukar inte göra dem så tjocka, så bli de jättemäktiga och det är knappt jag får ner EN. Kavlar man ut dem lövtunna däremot - då ni man man äta hela plåten :)