onsdag, mars 11

Drottningsylt

Alltså, när jag tänker på hemkokt drottningsylt blir jag knäsvag - det är så exklusivt, ljuvlig och sommrigt att jag blir alldeles vimmelkantig! Och det bästa av allt: DET ÄR JÄTTEENKELT ATT KOKA SYLT!! Kan du koka makaroner kan du koka sylt! Tror du mig inte? Kolla här.
Köp frysta bär i affären, åk hem och koka sylt, vispa grädde, grädda våfflor och bjud hem vänner - jag lovar att du kommer göra succé!
Blir det sylt över kan du hälla den över glassen, smaksätta din milkshake med den eller blanda den i naturell yoghurt och avnjuta den som smoothie till frukost eller mellanmål.
-
DROTTNINGSYLT
500 gram hallon
500 gram blåbär
-
Blanda bären och syltsockret i en gryta och koka upp på svag värme under omrörning.
Koka i 2 minuter.
Ta väck det vita skummet som lägger sig över sylten (om där är något)
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar.

Inga kommentarer: