måndag, mars 2

Hemproducerad äkta vara!

Min för hälsan, miljön, plånboken och själen, aktiva dag, började med en rask 30minuters promenad till mataffären. Det var dags att handla för veckan. Jag älskar att fylla kundvagnen med rena råvaror med liten innehållsförteckning, hälsosam mat, och dyr mat som gör att man får en dubbel känsla i magen. Jag syftar på ekologiskt, rättvisemärkt och kravmärkt. Å ena sidan en känsla av godhet, å andra sidan en känsla av dumhet. Att det jag betalar extra för i första hand är den alltid lika ljuvligt tilltalande förpackningen. Blundar och hoppas att det inte är så. Sen åkte jag hem med tre matkassar och kokte drottningsylt på sommarens skatter , strösocker och atamon, samt bakade bröd på ingenting annat än mjöl, jäst, vatten, honung och salt.

Senare satt jag mig ner framför SVTPLAY och kollade på Storforum i en debatt om mat och matindustrin. Otroligt intressant, se det här. Handlar om hur vi mycket råvaran tappar från det att den skördas tills att den hamnar i grytan, och hur många industriella ingredienser man måste tillsätta för att råvaran ska återfå smak, konsistens och form. Och hur storföretag tjänar multum på att vi konsumenter är så lättlurade.

Nej, ska det va ska det va hemproducerad äkta vara! Därför började jag nästan gråta då jag tittade på Bullar av stål på svt 2 19:30. En danska som, om jag förstod det rätt, odlar sitt eget vete, mal det på gården och bakar fantastiskt bröd av det.
Så, en för hälsan, miljön, plånboken och själen aktiv dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Saften är slut och det finns fler bär i frysen. Jag bara går och längtar efter att få koka saft och få känna doften i köket. Det är bara tiden som ska infinna sig till det. För tacka vet jag hemlagat:-)