fredag, mars 13

Smålandskringlor

Jag skulle tro att det finns lika många olika recept på smålandskringlor som det finns kringelbagare i småland. Detta recept har gått i arv i generationer. "Fanns det ett glas sur grädde hemma, frågade jag alltid om jag fick bara kringlor av den" berättade min mans mormor när hon över en kopp kaffe berättade om just dessa trevligheters historia. Sedan skrev hon ner receptet från huvudet på en liten lapp och gav mig. Dessa kringlor skall ätas precis när de svalnat till ett stort glas mjölk.
-
Gammelmormors Smålandskringlor
1 glas (ca 2 dl) gräddfil/filmjölk/creme frasich/utgången grädde eller liknande
50 gram smält smör
1 dl socker
5 dl vetemjöl
2 tsk hjortronsalt
till garnering:
uppvispat ägg
pärlsocker
-
Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ner gräddfilen (el dy) och det smälta smöret. Tippa ut degen på mjölat bakbord och knåda tills den blivit jämn och fin.
Kavla ut degen till en ca 2 cm tjock rektangel. Måtta sedan ut kringlor liknande de på bilden men hjälp av tex ett dricksglas och en liten kork. Lägg kringlorna på plåt, pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 250 grader ca 5 -8 minuter.

Inga kommentarer: